Pirmadienis, 2024 m. balandžio 29 d.

Ar re­a­lus sie­kis Rie­ta­ve at­kur­ti sa­va­ran­kiš­ką mo­ky­mo­si įstai­gą?

Penk­ta­die­nį bu­vu­sia­me Rie­ta­vo ko­le­gi­jos pa­sta­te vy­ko ne­ei­li­nis ren­gi­nys – kon­fe­ren­ci­ja „Su­grą­žin­ki­me „Ūki­nin­kys­tės moks­li­ny­čią“ į Rie­ta­vą“. At­vi­rai dis­ku­tuo­ta apie re­gio­no kul­tū­ri­nę, so­cia­li­nę, eko­no­mi­nę ir eko­lo­gi­nę plėt­rą.

Kaip ži­nia, pro­fe­si­nis že­mės ūkio mo­ky­mas Rie­ta­ve tu­ri gi­lias tra­di­ci­jas. 1859 m. Ire­nė­jus Ogins­kis įkū­rė pir­mą­ją lie­tu­viš­ką pro­fe­si­nę že­mės ūkio mo­kyk­lą – Ūki­nin­kys­tės moks­li­ny­čią. Nors pa­va­di­ni­mai ir ki­to, mo­ky­mo­si įstai­ga Rie­ta­ve gy­va­vo iki šių die­nų. De­ja, vi­sai ne­se­niai jos ne­li­ko. Ki­tą­met bus šven­čia­mas „moks­li­ny­čios“ įkū­ri­mo 160-ies me­tų ju­bi­lie­jus. Tai pro­ga sie­kia­ma nuo 2019-ųjų rug­sė­jo at­gai­vin­ti bu­vu­sias tra­di­ci­jas ir su­grą­žin­ti Ogins­kio dva­sią į Rie­ta­vą. Su­si­ti­ki­mo mi­si­ja la­bai kil­ni – at­kur­ti Rie­ta­vui ir vi­sam re­gio­nui že­mės ūkio mo­kyk­lą. Ta­čiau ar tai įma­no­ma?
Įžan­gi­nį žo­dį ta­rė Rie­ta­vo sa­vi­val­dy­bės me­ras An­ta­nas Čer­nec­kis. Pir­miau­sia sve­čiams ir kon­fe­ren­ci­jos da­ly­viams bu­vo pa­ro­dy­tas fil­mu­kas, pa­sa­ko­jan­tis, kuo Rie­ta­vas gy­ve­na. „Gal­vo­ja­me apie šios vie­tos at­gai­vi­ni­mą, su­stip­ri­ni­mą. Gal­būt ra­si­me bū­dą, kaip įpūs­ti dva­sios šiai vie­tai. Yra di­džiu­lė ba­zė, au­di­to­ri­jos, vis­kas su­tvar­ky­ta, ne­ga­li­ma to­kių pa­sta­tų lai­ky­ti tuš­čių. Rei­kia ieš­ko­ti bū­dų ir prie­mo­nių, kaip įveik­lin­ti šią te­ri­to­ri­ją, pa­sta­tus ir leis­ti žmo­nėms dirb­ti. Tai mū­sų pa­grin­di­nis už­da­vi­nys ir šios die­nos kon­fe­ren­ci­jos te­ma“, – kal­bė­jo sa­vi­val­dy­bės va­do­vas. Rie­ta­vas, kaip sa­vi­val­dy­bė, ga­na ge­rai lai­ko­si, įvai­riuo­se rei­tin­guo­se už­ima ne­blo­gas vie­tas, ta­čiau švie­ti­mas – sil­pniau­sia jo vie­ta.
Pir­mą­jį pra­ne­ši­mą tu­rė­jo skai­ty­ti Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Že­mės ūkio mi­nist­ras Gied­rius Sur­plys, ta­čiau dėl įtemp­tos dar­bot­var­kės jis ne­at­vy­ko. Vie­toj jo kon­fe­ren­ci­jo­je da­ly­va­vo ir pra­ne­ši­mą „Bal­to­ji kny­ga: na­cio­na­li­nės že­mės ūkio ir kai­mo plėt­ros po­li­ti­kos at­ei­ties pri­ori­te­tai“ skai­tė že­mės ūkio mi­nis­te­ri­jos vi­ce­mi­nist­ras Da­rius Liu­ti­kas. Es­mi­nė jo pra­ne­ši­mo min­tis – kad Lie­tu­vos kai­mas ir že­mės ūkis tu­rė­tų aiš­kias kryp­tis ir at­ei­ties vi­zi­ją. Vi­sus su­si­rin­ku­sius į kon­fe­ren­ci­ją vie­ni­ja ben­dra idė­ja – moks­li­ny­čios grą­ži­ni­mas, ta­čiau, anot D. Liu­ti­ko, pir­miau­sia rei­kia grą­žin­ti jau­ni­mą į kai­mus. Kai­mo gy­vy­bin­gu­mas – vie­nas iš ke­tu­rių Bal­to­jo­je kny­go­je skel­bia­mų at­ei­ties tiks­lų. Tam, kad kles­tė­tų kai­mų ben­druo­me­nės, rei­kia žmo­nių. Svar­bu ne tik ska­tin­ti mies­tie­čius kel­tis į kai­mus, bet ir siek­ti, kad emig­ra­vę lie­tu­viai grį­ži­mui į tė­vy­nę rink­tų­si ne tik did­mies­čius, bet ir Lie­tu­vos kai­mus. „Bal­to­ji kny­ga – tai vi­zi­ja iki 2030-ųjų me­tų, ko­kia kryp­ti­mi no­ri­me ei­ti. Jo­je pa­tei­kia­mi ne tik iš­šū­kiai, bet ir spren­di­mo bū­dai, ku­rie ak­tu­a­lūs šian­die­ni­niam kai­mui ir že­mės ūkiui. Aki­vaiz­du, kad ge­rė­jant gy­ve­ni­mo ko­ky­bei, di­dės ir kai­mo gy­ven­to­jų skai­čius“, – sa­kė D. Liu­ti­kas.
Iš­klau­sęs vi­ce­mi­nist­ro pra­ne­ši­mą, bu­vęs šios mo­kyk­los di­rek­to­rius, Sei­mo na­rys, ver­sli­nin­kas Jo­nas Jag­mi­nas klau­sė, kaip kon­kre­čiai že­mės ūkio at­sto­vai ke­ti­na pri­si­dė­ti prie šios ug­dy­mo įstai­gos sta­tu­so at­sta­ty­mo. „Ar da­ry­si­te kaž­ką, ar tik pri­sta­tė­te Bal­tą­ją kny­gą ir man­da­giai iš čia iš­vyk­si­te?“, – klau­sė J. Jag­mi­nas. D. Liu­ti­kas, at­sa­ky­da­mas į klau­si­mą, tei­gė, kad ši ini­cia­ty­va mi­nis­te­ri­jo­je tik­rai pa­lai­ko­ma. Anot jo, daug dir­ba­ma prie įvai­rių mo­ky­mo, kon­sul­ta­vi­mo pro­gra­mų kū­ri­mo, o bū­tent šios ben­dros idė­jos ir pro­gra­mos ga­li in­teg­ruo­tis į mo­kyk­los at­kū­ri­mą ar­ba že­mės ūkio pro­fe­si­nio pa­ruo­ši­mo stip­ri­ni­mą Rie­ta­ve.
Kon­fe­ren­ci­jos mo­de­ra­to­rius, Rie­ta­vo že­mės ūkio tech­ni­ku­mo auk­lė­ti­nis, laik­raš­čio „Šian­dien“ vyr. re­dak­to­rius Gin­tau­tas Kniukš­ta pa­ste­bė­jo, kad Bal­to­ji kny­ga ku­pi­na iš­šū­kių, ta­čiau ar bus ga­li­ma juos įgy­ven­din­ti be moks­lo ir stip­rių že­mės ūkio mo­kyk­lų šia­me re­gio­ne. Juk pas­ku­ti­niai­siais me­tais Rie­ta­vo ko­le­gi­jo­je mo­kė­si mo­ki­niai iš 15-os re­gio­nų.
Plun­gės tech­no­lo­gi­jų ir ver­slo mo­kyk­los di­rek­to­rius Aud­rius Mi­siū­nas skai­tė pra­ne­ši­mą te­ma „Pro­fe­si­nis mo­ky­mas Rie­ta­ve: is­to­ri­niai ir per­spek­ty­vi­niai as­pek­tai“. Jo nuo­mo­ne, to­kią kon­fe­ren­ci­ją rei­kė­jo su­reng­ti ge­ro­kai anks­čiau. Trum­pai ap­žvel­gęs mo­kyk­los is­to­ri­nius as­pek­tus nuo įsi­kū­ri­mo iki šių die­nų, jis pa­da­rė iš­va­dą, kad pro­fe­si­nis mo­ky­mas Rie­ta­ve yra ga­li­mas, ta­čiau pa­sta­tų yra per daug. „Jūs pa­kal­bė­ję iš­vyk­si­te, o mums rei­kės su­si­mo­kė­ti už šil­dy­mą. Jei­gu Švie­ti­mo ir moks­lo mi­nis­te­ri­ja nu­tars, kad nie­ko ne­be­ga­li­ma pa­da­ry­ti, mes pa­si­trauk­si­me, jei­gu bus nu­spręs­ta ki­taip – ben­dra­dar­biau­si­me. Žmo­nių en­tu­ziaz­mas ir op­ti­miz­mas čia ne­iš­ma­tuo­ja­mas, to­dėl kol ma­ty­si­me ga­li­my­bių to­les­niam eg­zis­ta­vi­mui, tik­rai čia bū­si­me“, – kal­bė­jo A. Mi­siū­nas.
Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Švie­ti­mo ir moks­lo mi­nis­te­ri­jos Mo­ky­mo­si vi­są gy­ve­ni­mą Pro­fe­si­nio mo­ky­mo sky­riaus ve­dė­jas Liu­tau­ras Va­lic­kas pri­sta­tė pra­ne­ši­mą „Ga­li­my­bės Rie­ta­ve veik­ti sa­va­ran­kiš­kai pro­fe­si­nei mo­kyk­lai“. No­rint, kad iš­si­lai­ky­tų mo­ky­mo­si sky­rius, rei­kia bent 200 mo­ki­nių, šian­dien Rie­ta­ve esan­tis pro­fe­si­nio mo­ky­mo­si fi­lia­las jų tu­ri 83. Žvel­giant į skai­čius, nuo­tai­kos nė­ra la­bai op­ti­mis­tiš­kos. Ži­no­ma, tai le­mia emig­ra­ci­ja, jau­nų žmo­nių ma­žė­ji­mas re­gio­nuo­se. Spren­džiant šią pro­ble­mą, Švie­ti­mo ir moks­lo mi­nis­te­ri­ja siū­lė įves­ti mo­du­li­nes pro­gra­mas, ku­rios leis­tų žmo­nėms, tu­rin­tiems aukš­tą­jį iš­si­la­vi­ni­mą, įgy­ti tam tik­ras kom­pe­ten­ci­jas. Sve­čias taip pat pri­ta­rė, jog pa­sta­tų tik­rai per daug, tad rei­kė­tų ap­svars­ty­ti įvai­rias ga­li­my­bes, kaip juos efek­ty­viai pa­nau­do­ti.
Pa­gal pa­grin­di­nius esa­mus ro­dik­lius, mi­nis­te­ri­jos nuo­mo­ne, nė­ra ga­li­my­bės Rie­ta­ve tu­rė­ti sa­va­ran­kiš­kos mo­kyk­los. Nė­ra rei­kia­mo srau­to, kad mo­kyk­la dirb­tų mak­si­ma­liu pa­jė­gu­mu. „Jei­gu su­gal­vo­si­te idė­ją, kaip pri­trauk­ti jau­ni­mo, kas yra pa­grin­di­nė pro­ble­ma, ga­lė­si­me svars­ty­ti ir ieš­ko­ti spren­di­mo bū­dų, ta­čiau for­ma­liai mi­nis­te­ri­ja lai­ko­si nuo­sta­tos, kad ši min­tis ne­įma­no­ma. Pa­sa­ky­ti, kad val­džia kal­ta ga­li­ma, bet mi­nis­te­ri­ja ir spe­cia­lis­tai de­da vi­sas pa­stan­gas, kad sie­kiai ir vi­zi­jos ati­tik­tų že­miš­kas ga­li­my­bes“, – sa­kė L. Va­lic­kas. J. Jag­mi­no nuo­mo­ne, to­kį kar­di­na­lų moks­lei­vių skai­čiaus ma­žė­ji­mą (už­da­rant Rie­ta­vo ko­le­gi­ją jų bu­vo ge­ro­kai dau­giau) lė­mė pa­si­kei­tęs mo­ky­mo įstai­gos sta­tu­sas. „Siū­lau pir­ma pa­gal­vo­ti, kaip at­sta­ty­ti mo­ky­mo­si įstai­gos sa­va­ran­kiš­ką sta­tu­są, o ta­da žiū­rė­ti į mo­ky­mo­si pro­gra­mas ir spręs­ti, kaip pri­trauk­ti moks­lei­vius“, – sa­kė jis.
Po vi­sų pra­ne­ši­mų pri­im­ta kon­fe­ren­ci­jos re­zo­liu­ci­ja, ku­rio­je tei­gia­ma, kad Rie­ta­ve vy­rau­ja se­nos ir gi­lios pro­fe­si­nio mo­ky­mo tra­di­ci­jos. Bu­vu­siuo­se Že­mai­ti­jos ko­le­gi­jos pa­sta­tuo­se tik­rai ga­li­ma or­ga­ni­zuo­ti ko­ky­biš­ką pro­fe­si­nį mo­ky­mą, o ben­dra­bu­čiuo­se – ap­gy­ven­din­ti moks­lei­vius. Tin­ka­mą pa­tir­tį ir iš­si­la­vi­ni­mą tu­rin­čių pe­da­go­gų čia taip pat esa­ma. Bū­ti­na pa­lai­ky­ti bei plės­ti ry­šius ir su už­sie­nio darb­da­viais bei moks­lo ins­ti­tu­ci­jo­mis.
G. Kniukš­ta in­for­ma­vo, kad po nau­jų­jų me­tų su šia re­zo­liu­ci­ja bus ke­liau­ja­ma į Kai­mo rei­ka­lų ko­mi­te­tą ir, jei bus gau­tas pri­ta­ri­mas, pla­nuo­ja­ma reng­ti to­les­nius žings­nius sie­kiant at­kur­ti sa­va­ran­kiš­ką mo­kyk­lą Rie­ta­ve.
Ren­gi­nį vai­ni­ka­vo Rie­ta­vo My­ko­lo Kle­o­po Ogins­kio me­no mo­kyk­los auk­lė­ti­nių kon­cer­tas, po ku­rio sve­čiams su­reng­ta eks­kur­si­ja po Rie­ta­vą.

Da­lia BARCYTĖ

Nuotraukoje: A. Misiūnas skaitė pranešimą apie istorinius ir perspektyvinius profesinio mokymo Rietave aspektus.

Komentarai
Kiti straipsniai