Kritikos strėlės skriejo Rietavo paslaugų sektoriaus pusėn
Ketvirtadienį vykusiame savivaldybės Ūkio plėtros ir ekologijos komiteto posėdyje pritarta sprendimui, kuriuo Rietavo savivaldybės meras Antanas Černeckis atstovaus savivaldybei gegužės 29 d. vyksiančiame VšĮ Rietavo turizmo ir verslo informacijos centro (RTVIC) dalininkų susirinkime. Jame bus balsuojama už 2017 m. veiklos ataskaitą, finansinių ataskaitų rinkinį, 2018 m. veiklos planą, svarstomas paskolos gavimas ir tvirtinamas centro nebenaudojamo turto sąrašas, kurį ketinama parduoti aukciono metu. Apie viską komiteto nariams pasakojo RTVIC direktorė Laima Dockevičienė.
Netenkina teikiamų paslaugų kokybė
Ataskaitiniais metais Centras didelį dėmesį skyrė turizmo sričiai, viešinimui, savivaldybės reprezentavimui, dalyvavimui ADVENTUR ir kitose parodose. Pagal Lietuvos statistikos departamento pateiktus duomenis, praėjusiais metais Rietavo savivaldybės apgyvendinimo įstaigose suteikta nakvynių 4 057 žmonėms. Tarp jų buvo 1476 turistai, iš kurių 1160 Lietuvos gyventojų, 316 – užsieniečių. Turistų ir lankytojų apsilankė 63 494. Užsienio turistų daugiausia sulaukta buvo iš Švedijos (1 100), Vokietijos (750), Danijos (400), taip pat Estijos, Latvijos. Centro duomenimis, savivaldybėje yra 8 maitinimo įstaigos. Dar dvi – atsidaręs Pilies malūnas-arbatinė, kurioje galima paragauti pyragų, atsigerti arbatos, ir kuriamas namų restoranėlis Jusių ekologiniame ūkyje (užsisakius iš anksto).
L. Dockevičienei paminėjus, kad Rietave nėra daug apgyvendinimo įstaigų, o nemažai žmonių dėl netenkinančių apgyvendinimo sąlygų iškeliauja į Plungę, meras A. Černekcis paprašė aiškiai įvardinti priežastis ir konkrečius atvejus. „Nesinori sakyti tiesiai šviesiai, bet apgyvendinimas būtų tikrai didesnis, jeigu paslaugų teikėjai labiau pasimokytų, kaip elgtis su klientais, kaip teikti kokybiškas paslaugas. Yra tikrai puikių vietų, kurios teikia kokybiškas paslaugas, bet turėjome atvejų, kai gavome pastabų, kurias tenka išklausyti nuleidus galvas“, – kalbėjo įstaigos direktorė. Ji pateikė pavyzdį, kai miesto centre apgyvendintas svečias iš Stokholmo žiemos metu kambaryje sušalo. Be to, nuėjęs į dušą, rado ledu padengtas grindis. Dar vienas atvejis, kai prabangioje kaimo turizmo sodyboje buvo apgyvendinti svečiai iš 6 užsienio šalių, o vakare jiems susirinkus aptarti dienos įspūdžių, buvo priekaištaujama ir akivaizdžiai reiškiamas nepasitenkinimas. Nors svečiai nesuprato, kas konkrečiai buvo pasakyta, emocinę kalbą suvokė. Dar vienas atvejis – nekokybiškos taksi paslaugos. Atvykus tarptautiniams partneriams, kuriuos iš Palangos oro uosto turėjo parvežti samdytas taksi automobilis, keleivius nustebino tiek vairavimo ypatumai, tiek nemalonus kvapas, tvyrojęs mašinoje. „Verčiamės per galvą, kad pritrauktume garbingus žmones į Rietavą, paslaugas teikiantis sektorius yra mūsų savivaldybės veidrodis, tačiau po tokių įvykių gėda visiems – tiek savivaldybei, tiek ir mums“, – sakė L. Dockevičienė. Komiteto narys Albinas Maslauskas pritarė, sakydamas, kad ir į UAB „Plungės lagūną“ atvykstantys svečiai iš užsienio neapsistoja Rietave, visi keliauja į Plungę. Mero nuomone, reikia mokytis paslaugų aptarnavimo kultūros ir kelti kokybę. Galimybės tam palankios, nes kainos normalios, yra kur ir apgyvendinti, ir pamaitinti, tačiau visos paslaugos turi būti teikiamos kokybiškai.
L. Dockevičienė pastebėjo dar vieną problemą maitinimo srityje: šiuo metu nemažai atvykstančių svečių yra vegetarai arba veganai, o savivaldybėje esančios maitinimo įstaigos nelabai turi ką jiems pasiūlyti. Mero siūlymas – organizuoti kursus, seminarą, kviesti į juos įstaigų vadovus, kad pasimokytų, tobulėtų. Pastebėjimų dėl paslaugų kokybės trūkumo yra ne vien iš Centro, gaunama pastabų ir iš Turizmo departamento, kuris nepranešęs užsuka į vieną ar kitą maitinimo įstaigą ir tikrina ten teikiamas paslaugas. „Tikimės, kad ši žinutė, pasakyta viešai, duos rezultatą. Dėl paslaugų kokybės gerinimo reikėtų orientuotis į vietinį verslą, darbuotojus mokyti. Atsisakius nebekreipti pas juos žmonių. Reikėtų paslaugų tiekėjams turėti ir atsiliepimų knygas, kad būtų surašoma, kas patiko, nepatiko, ir vėliau būtų galima pasitaisyti“, – sakė meras.
Abejonių sukėlė ataskaitoje pateikti skaičiai
Centro darbuotojai profesionaliai ir savalaikiai praeitais metais atsakė į daugiau kaip 6 000 paklausimų, konsultavo 188 asmenis, padėjo 14 asmenų startuoti ekonominėje veikloje, prisidėjo prie 24 darbo vietų išsaugojimo ar naujų įkūrimo. Suorganizavo ir prisidėjo prie 60 renginių, per kuriuos skatintas kūrybiškumas, siekiama integruoti Rietavą į Baltijos jūros makroregiono erdvę.
2017-aisiais centras vykdė 7 bendradarbiavimo per sieną projektus, keturi iš jų jau įsibėgėję, trims vykdomi paruošiamieji darbai. Visi projektai orientuoti į tai, kad tiesioginę naudą gautų Rietavas. „Mūsų tikslas – vykdant tarptautinius projektus, pritraukti į mūsų savivaldybę mases, kad vietiniai paslaugų tiekėjai gautų tiesioginę naudą. Populiariname Rietavą Pietų Baltijos regione, kuriame jis tampa vis labiau žinomas“, – sakė įstaigos vadovė.
Dalyvavimas tarptautiniuose projektuos, anot Savivaldybės vadovo, yra būtinas norint įstaigai išgyventi, tačiau jis pasigenda vietinių projektų. „Neužsižaiskite per daug su užsienio projektais, suprantu, kad jie yra labai reikalingi, tačiau reikia, kad liktų vietos ir kitai pusei“, – sakė jis. L. Dockevičienė atsakydama paminėjo, kad nėra šansų laimėti nacionalinių projektų. Dėl tarptautinių projektų yra galimybė konsultuoti rietaviškius nemokamai. „Dirbame su vietiniais verslininkais, sulaukiame itin didelio srauto žmonių, kurie teikia mums įvairius klausimus, juos konsultuojame. Jei reikia, nukreipiame juos kitur, patariame, į ką reikėtų orientuotis, kreipiame į mokymus, seminarus kituose miestuose“, – pasakojo įstaigos vadovė.
Centro veiklos ataskaitą peržiūrėjo ir savivaldybės Centralizuoto vidaus audito tarnybos vedėja Rėda Pučinskienė. Jai įtarimų sukėlė keli skaičiai – pagal ataskaitoje nurodytų paklausimų skaičių, išvedus vidurkį pagal darbo dienas ir valandas, išeina 25 paklausimai per dieną. „Ar realu į tiek atsakyti? Apsilankiusių turistų skaičius taip pat labai didelis – padalinus tą skaičių iš metuose esančių dienų (be laisvadienių) išeina, kad per dieną turėtų čia apsilankyti 180 asmenų. Vadinasi, kasdien turėtume Rietave matyti po keletą turistų pilnų autobusų. Ataskaitoje nurodyta, kad centras organizavo ir ADVENTUR parodą, vykusią Vilniuje, kurioje apsilankė 29 tūkst. lankytojų. Kodėl ji minima ataskaitoje, jai šią parodą organizavo Vilnius?“, – klausė tarnybos vedėja. Anot RTVIC projektų administratorės Rasos Baliulevičienės, buvo parengtas stendas apie Rietavą, sutelkti vietos gamintojai, kultūros veikėjai, kurie reprezentavo miestą ir dirbo stende 3 dienas, todėl įstaiga save priskiria prie organizatorių, nes visi apsilankę šioje parodoje žmonės apžiūrėjo ir rietaviškių stendą. Anot kitų komiteto narių, jie taip pat ataskaitoje pastebėję šiek tiek šokiruojančių skaičių.
Kalbėdama apie centre kylančias problemas, L. Dockevičienė nurodė, kad centro internetinė svetainė turi keletą trūkumų ir šiuo metu nebeatitinka poreikių. Norint, kad savivaldybė būtų konkurencinga, būtina kuo greičiau sudaryti sąlygas neįgaliesiems elektrinėmis priemonėmis patekti į aikšteles, pastatus, lankytinus objektus, įrengti prie centro elektros pakrovimo stotelę, pastatyti biotualetus parko teritorijoje. Iš praeitų metų liko problemų dėl garso izoliacijos ir per didelės šilumos vasaros metu centro kabinetuose.
Posėdžio pabaigoje suabejota tik dėl pritarimo paskolos gavimui. Anot mero, jeigu įstaigai užteks tik pritarimo, jis bus duotas, tačiau jei reikės garantijos, teks šį klausimą dar svarstyti.
Dalia BARCYTĖ
Nuotraukoje: Nemalonus kvapas taksi automobilyje, šaltas kambarys, aptarnaujančio personalo nepasitenkinimas – šias ir kitas problemas paslaugų sektoriaus srityje vardijo L. Dockevičienė.