Visos dienos mokykla
Ne paslaptis, kad spaudoje, internetiniuose puslapiuose norintys gali susipažinti su Švietimo ir mokslo ministerijos (ŠMM) inicijuojama visos dienos mokyklos koncepcija ir jos įgyvendinamų modelių kūrimu. Tačiau ne kiekvienam aišku, kaip tai turėtų atrodyti realiai.
Lietuvoje jau daugelis mokyklų pradeda įgyvendinti visos dienos mokyklos modelį. Tokią mokyklą ŠMM pirmiausia siūlo priešmokyklinio amžiaus vaikams ir pradinių klasių mokiniams.
Paklausus Plungės „Ryto“ pagrindinės mokyklos direktoriaus Stanislovo Ivanausko, ar jo vadovaujamoje mokykloje planuojama kurti visos dienos mokyklą, jis pabrėžė, kad įstaigos tikslas yra kuo daugiau užimti mokinius po pamokų. Tad visos dienos mokykla, kaip sakė direktorius, domėjosi ir rudeniop jau rengia tokį projektą 1–2 klasių mokiniams. Gal bus įtraukti ir trečiokai.
Viskas, pasak S. Ivanausko, turėtų prasidėti nuo tėvų. Jau dabar vyksta įvairios apklausos, norima sužinoti, ar juos tenkintų, kad vaikai visą dieną būtų mokykloje, kur su jais po pamokų iki 17-os valandos vakaro užsiimtų pedagogai. Mokytojai padėtų paruošti pamokas, vaikai būtų maitinami, vedami į kiemą, su jais būtų žaidžiama.
Tačiau, pabrėžė direktorius, pirmiausia visos dienos mokykla siūlytų neformaliojo švietimo paslaugas, kad vaikai galėtų pailsėti, atsipūsti nuo pamokinės, pradinukams gana įtemptos veiklos. Mokiniai po pamokų galėtų lankyti choro, gamtos, futbolo ar kitus jiems patinkančius būrelius. Jeigu vaikams prireiktų specialiojo pedagogo pagalbos, tai irgi jiems būtų suteikta visos dienos mokykloje.
Plungės „Ryto“ pagrindinės mokyklos direktoriaus pavaduotoja ugdymui Stefanija Petkuvienė antrino direktoriui, kad vaikams paslaugas planuojama teikti būtent užsiimant neformaliąja veikla, žaidžiant, maitinant. Žinoma, nereikėtų pamiršti ir formaliojo švietimo ugdymo paslaugų. Taigi jau kitais mokslo metais šioje įstaigoje planuojama įsteigti visos dienos mokyklą, kurios darbo laikas būtų iki 17 valandos.
Pasak pavaduotojos S. Petkuvienės, pagrindinė problema yra lėšų stygius. Ne visi tėvai, auginantys du ar daugiau mažamečių vaikų, galėtų mokėti už popamokinę jų veiklą. Jei visos dienos mokyklos paslaugos būtų nemokamos, tikrai atsirastų daugiau norinčių, kad jų atžalos lankytų būrelius ar užsiimtų kita jiems patinkančia veikla. Vaikai būtų saugioje aplinkoje, kol tėvai baigs darbus. Tačiau kol kas realybė tokia, kad tam nėra skiriama pinigų, o tėvai nepajėgūs mokėti už paslaugas iš mažų atlyginimų.
Senamiesčio pagrindinės mokyklos direktorius Algirdas Serva, paklaustas, ar reikalinga visos dienos mokykla jų įstaigoje, atsakė: „Jeigu yra toks poreikis, kodėl gi ne.“ Tačiau, pasak pašnekovo, pabandžius kažką panašaus padaryti jų mokykloje, tai nepasitvirtino. Buvo daug planuota, kaip vaikus užimti po pamokų, sukurta įvairių edukacijų, kad mokiniai ilgiau užsibūtų mokykloje ir užsiimtų vienokia ar kitokia jiems siūloma formaliojo ugdymo ar neformaliojo švietimo paslauga, tačiau sudėtinga visa tai buvo suderinti su tėvais. Mat didžiulis būrys jo mokyklos auklėtinių po pamokų eina į meno, sporto mokyklas, užsiima veikla kultūros centre.
Plungės vyskupo Motiejaus Valančiaus pradinės mokyklos direktorė Vida Turskytė pasakojo, kad ir jos vadovaujamoje įstaigoje bandyta įsteigti visos dienos mokyklą. Neseniai šioje mokykloje kas antrą dieną po pamokų keturias valandas pradinukai, prižiūrimi mokytojų, galėjo ruošti namų darbus, žaisti, užsiimti kita jiems patinkančia veikla, taip pat jie buvo maitinami, vedami į lauką pasivaikščioti. Tačiau, pasak direktorės, tai daugiau buvo panašu į pailgintos dienos grupę, nes užsiėmimai vyko tik keturias valandas, o ne iki darbo dienos pabaigos.
„Tokia popamokinė veikla labai reikalinga ir vaikams, ir tėvams. Tėvai gali ramiai dirbti, kol jų vaikai mokosi, žaidžia, užsiima kūrybine veikla, yra saugūs ir pamaitinti, – pabrėžė V. Turskytė. – Kol kas visos dienos mokyklos pas mus nėra, bet ji būtų tikrai labai reikalinga.“
Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vedėjo pavaduotoja Vida Saukalienė apie visos dienos mokyklą atsiliepė labai palankiai. „Vaikai ir per pamokas, ir po jų turi jaustis saugiai, užsiimti patinkančia veikla. Būtų puiku, kad juos mokykloje nuolat prižiūrėtų suaugusieji. Pradinių klasių mokiniai yra labiausiai pažeidžiami, nes jiems dar trūksta savarankiškumo, tam tikrų įgūdžių. Manau, kad tokioje mokykloje kiekvienas vaikas galėtų atrasti save ir įsitraukti į mėgstamą veiklą, kurti, tobulėti, sulaukti pagalbos ir ją pasiūlyti kitiems, sužinoti ką nors naujo. Tad mokykloje turėtų vykti įvairių edukacijų, užsiėmimų, už kuriuos, manau, galėtų susimokėti ir patys tėvai. Juk svarbiausia – vaikų saugumas ir užimtumas. Žinoma, ir mokytojų darbo užmokestis turėtų didėti, juolab dirbant visos dienos mokykloje. Kad mokytojai atitiktų mokinių ir jų tėvų poreikius, jiems turėtų būti rengiami ir specialūs kvalifikacijos kėlimo kursai“, – savo nuomonę dėstė V. Saukalienė.
Kaip sakė kita Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vedėjo pavaduotoja Vitalija Pociutė, Plungėje kol kas dar nėra tvirtos ir rimtos visos dienos mokyklos. Švietimo įstaigos dar tik planuoja, rašo projektus, kuria tokių mokyklų modelius. Pasak pašnekovės, kiekviena mokykla savarankiškai turėtų atrasti sau tinkamą modelį.
Apibendrinus galima pasakyti, kad ir Plungės rajono savivaldybės mokyklų direktoriai, pavaduotojai, Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vadovai bei daugelis tėvų pritartų Visos dienos mokyklai. Tačiau sunku pasakyti, ar visur šis projektas bus sėkmingai įgyvendintas, nes tam kol kas trūksta lėšų.
Edita LUKIENĖ