Svarstyta, ar leisti važiuoti dviratininkams per perėjas nenulipus nuo dviračio
Plungės rajono Saugaus eismo organizavimo komisiją pasiekė vilniečio dviračių entuziasto Mariaus Kučinsko raštas. Šis vyras su bendraminčiais siekia palengvinti gyvenimą dviratininkams, kad jie per pėsčiųjų perėjas galėtų važiuoti nenulipę nuo dviračių. Sausio 23-iąją šiuo klausimu diskutavę plungiškiai siūlymui nebuvo linkę pritarti.
Dviračiu mėgstančio važinėti M. Kučinsko sumanymui dar 2019-ųjų vasarą buvo pasakyta ne. Iš pradžių Seimo peticijų komisija ir Seimo darbo grupė nagrinėjo pateiktus pasiūlymus, paskui savo žodį tarė Vyriausybė. Tąsyk, įvertinus dviratininkų išreikštą pasiūlymą keisti Saugaus eismo Lietuvos keliuose įstatymą (SEAKĮ) taip, kad važiuoti per pėsčiųjų perėjas būtų leidžiama nenulipus nuo dviračių ir atsisakyta ryškiaspalvių liemenių naudojimo šviesiu paros metu, Vyriausybė nepritarė.
Tačiau 2019-ųjų metų pabaigoje Seime vėl buvo pateiktas projektas, kuris leistų dviratininkams važiuoti per pėsčiųjų perėjas įpareigojant dviratininką sustoti ir būtinai praleisti visus automobilius bei važiuoti per perėją pėsčiojo greičiu nekeliant pavojaus pėstiesiems. Kalba eina ne apie lakstymą dviračiu per perėjas, o atsargų pervažiavimą, t. y. 3–7 km/h greičiu (tokiu greičiu juda pėstieji).
Dabartiniai teisės aktai leidžia dviračiais važinėti šaligatviais, tačiau draudžia važiuoti per perėjas. Tai, pasak projekto sumanytojų, nėra logiška. Tuo labiau, kad ir patys vairuotojai yra suinteresuoti, kad pėsčiųjų perėja greičiau atsilaisvintų, ir mašinos galėtų važiuoti toliau. Dabar automobilių vairuotojams reikia laukti, kol asmuo nulips nuo dviračio ir persivarys.
Rengiant projektą, atlikta avaringumo statistikos analizė, įvertinta užsienio praktika. Pavyzdžiui, Vokietijoje, Jungtinėje Karalystėje, Estijoje, Latvijoje dviratininkams leidžiama kirsti važiuojamąją kelio dalį per pėsčiųjų perėjas, netrukdant pėstiesiems ir sumažinus greitį.
Teigiama, jog dabartinio reikalavimo nulipti nuo dviračio prieš pėsčiųjų perėją, apklausų duomenimis, Lietuvoje mažai kas laikosi, o avarijų dėl to, kad važiuoja per perėjas, beveik nėra.
Šalies savivaldybių Saugaus eismo organizavimo komisijos taip pat gavo dviračių entuziastų projektą, tikėtasi užtarimo ir pritarimo. Tačiau plungiškiai šiuo klausimu buvo atsargūs.
Plungės rajono Saugaus eismo organizavimo komisijos pirmininkas Robertas Endrikas svarstė, kad jei dviratininkams būtų leidžiama važiuoti per perėjas, atsirastų daugiau sumaišties. Jis tokiam siūlymui sakė nepritariantis. Tokios pat nuomonės buvo ir Modestas Grumblys, akcentavęs, jog pėsčiųjų perėja yra skirta pėstiesiems. Algirdas Pečiulis dviratininkų inicijuotam projektui neprieštaravo, užsimindamas, kad tai – jų pasirinkimas.
Dviračiu dažnai važinėjantis laikinasis miesto seniūnas Gintaras Domarkas sakė, jog dėl to siūlymo nėra vieningos nuomonės net tarp pačių dviratininkų. Svarstė, jog šis klausimas labiau aktualus didesniems miestams. Užsiminė, jei ateityje perėjose atsirastų atskiros juostos pėstiesiems ir dviratininkams, jis pritartų, kad dviratininkai galėtų važiuoti degant žaliam šviesoforo signalui.
Pareigūnas Vaidas Kurmis buvo įsitikinęs, kad leidimas važiuoti per pėsčiųjų perėjas nenulipus nuo dviračių padidintų konfliktinių situacijų skaičių, nukentėtų eismo saugumas. Akcentavo, jog dviračiais per perėjas juda ir vaikai, o jiems tikrai trūksta atidumo. Eismo situacija, anot pareigūno, tikrai pablogėtų. Pasakojo, jog neseniai mieste policija organizavo akciją prie pėsčiųjų perėjų, ir skaičiai tikrai nėra džiuginantys: suskaičiuota, jog per valandą automobiliai nepraleido 9 pėsčiųjų. „O jei atlėks dviratininkas „ant greičio“, nestodamas? Aišku, pats būtų kaltas, bet juk į avariją niekas nenori papulti“, – svarstė pareigūnas.
Dar kiek padiskutavę, mūsų Saugaus eismo organizavimo komisijos nariai sutarė, jog Plungėje nereikia „destrukcijos“ ir vilniečio dviračių entuziasto M. Kučinsko sumanymui nepritarė.
Lina MOTUŽIENĖ
Nuotraukoje: Dviračiu dažnai važinėjantis G. Domarkas sakė, jog dėl minėto siūlymo nėra vieningos nuomonės net tarp pačių dviratininkų.
Daugiau: Elektriniai dviračiai