Vilkiko vairuotoja labiausiai nemėgsta gabenti cukraus…
Visai šalia Plungės, į vieną sodybą Truikių kaime, kartais pasuka didžiulis mėlynos spalvos vilkikas „Mercedes Actros“, kurio priekyje uždėta lentelė su vardu – ILONA. Aplinkiniai tada žino – jų kaimynė po darbų grįžo namo. Ši jauna, simpatiška šviesiaplaukė – 28 metų Ilona Mockutė – nė kiek nepyksta, kai draugai ją vadina „fūriste“. Priešingai – mergina labai džiaugiasi savo vairuotojos-ekspeditorės darbu ir apie kitokią veiklą sako net negalvojanti. Kodėl ji, baigusi mokslą apie viešąjį įstaigų ir įmonių administravimą, sėdo už vilkiko vairo ir kaip jai sekasi tokiame „nemoteriškame“ darbe – apie tai Ilona mielai sutiko papasakoti „Plungės žinioms“.
– Tokia jauna, simpatiška mergina – ir už vadinamos „fūros“ vairo! Kaip šitaip atsitiko, kas nulėmė tavo pasirinkimą vairuoti vilkiką?
– Manau, kad smagesnio darbo už vilkiko vairavimą nerasčiau. Labai mėgstu vairuoti. Galima sakyti, didelėje mašinoje esu praleidusi didžiąją vaikystės dalį, nes tėtis Artūras – taip pat vilkiko vairuotojas. Nuo mažų dienų keliaudavau su tėčiu – ne tik po Lietuvą per vasaros atostogas, bet ir po užsienio šalis. Kai išvažiavome į vadinamąją kadenciją, kuomet mėnesį važinėjomės Europos autostradomis, tada ir supratau, kad aš taip pat šito noriu. Pasakiau sau, kad turiu vairuoti pati, o ne stebėti, kaip vairuoja kiti.
– Esi baigusi Lietuvos verslo kolegiją. Kokia tavo specialybė, ar pagal profesiją nedirbai?
– Taip esu baigusi šią kolegiją, viešąjį įstaigų ir įmonių administravimą. Dirbau gal kokį mėnesį… Nebeiškenčiau – supratau, kad ilgai sėdėti „pasislėpusi“ tarp popierių aš negalėsiu ir neturėsiu kantrybės. Todėl išėjau į kitą sritį – kurį laiką dirbau automobilių plovykloje. Ten galutinai apsisprendžiau, kad man reikia išsilaikyti vilkiko vairuotojo teises.
– Kaip sekėsi? Turbūt daug kas stebėjosi tavo apsisprendimu?
– Prisimenu, pradėjau mokytis spalį ir naiviai tikėjausi, kad užteks mėnesio. Tačiau visų reikalingų – C, CE kategorijų ir 95 kodo mokymasis užtruko pustrečio mėnesio. Taip, aplinkinių reakcija buvo nuostaba – dauguma labai stebėjosi, ką aš čia sugalvojau. Tačiau vilkiko vairavimo mokiausi gana gerai, man viskas patiko. Greitai pavyko pajausti vilkiko gabaritus ir iškart supratau, kaip reikia su didele mašina judėti mieste. Sunkiausia būdavo Klaipėdos gatvėmis neviršyti greičio, bet vairavimo mokytojas vis pristabdydavo. Viską išlaikiau per tris dienas, viskas pavyko iš pirmo karto. Labai tuo džiaugiausi, o draugai net netikėjo – sakė, jog meluoju.
– Greitai gavai darbą? Kaip reagavo darbdaviai, į kuriuos kreipeisi?
– Darbą gauti nebuvo lengva. Kai kreipdavausi klausdama, gal reikalinga vairuotoja, kai kurie tik nusijuokdavo – pasakydavo, jog nesusitvarkysiu. Kiti kviesdavo į pokalbį, paskui žadėdavo paskambinti, bet taip ir nepaskambindavo. Pirmiausia įsidarbinau vienoje telšiškių įmonėje, bet paskui pažįstami pasiūlė kitur – nuo birželio dirbu vienoje iš didžiausių krovinių gabenimo ir ekspedijavimo bendrovių Lietuvoje – „Arijus“, UAB, esu vairuotoja-ekspeditorė.
– Tai kokia tavo darbo priemonė? Gera mašina?
– Vairuoju vilkiką „Mercedes Actros“ su puspriekabe, automatine pavarų dėže. Šiek tiek lėtoka, bet gera. Svarbiausia – didelė, vietos pakankamai.
– Tavo vardo lentelė, kaip ir daugumos kitų vairuotojų, matoma jau iš tolo. Tai svarbu?
– Vardo lentelė yra privalumas. Būna, pamatę vardą, kiti jau praleidžia i priekį. Konteinerių terminaluose taip pat pasitaiko draugiškų darbuotojų, kurie uždeda ar nuima konteinerį be eilės. Lengviau atpažįsta ir giminaičiai ar draugai kelyje, nes įmonė „Arijus“ turi ir daugiau mėlynos spalvos „Mercedes“ vilkikų.
– Koks jausmas vairuoti tokią didelę mašiną? Nebijai? Ar pirmoji kelionė praėjo be nuotykių?
– Geras jausmas. Jau vien vilkiko gabaritai suteikia savotiško smagumo – žinai, kad reikės pagalvoti, kaip kur išsisukti. Ne, baimės tikai nėra. Pirmoji kelionė buvo žiemą į Marijampolę, tada dirbau dar telšiškių įmonėje. Tada streso truputį patyriau – važiuojant autostrada, kolegos pradėjo sakyti, jog aplink konteinerį iš priekabos laksto žiežirbos! Išsigandau, sustojau pasižiūrėti, kas čia vyksta, ir pamačiau nukritusias grandines, kurios laikė atsarginį ratą – jos ir kėlė žiežirbas. Susitvarkiau ir važiavau toliau.
– Papasakok šiek tiek daugiau apie savo darbą: kokius krovinius veži, koks maršrutas, kiek laiko praleidi kelyje? Yra krovinių, kurių nemėgsti vežti?
– Mano darbas – vežti krovinius jūriniuose konteineriuose. Turiu nuvažiuoti į pakrovimo vietą, atidaryti konteinerį, tada pakraunamas krovinys, ir aš išvažiuoju. Dažniausiai važinėju tarp Klaipėdos ir Vilniaus. Sostinėje pasikraunu, važiuoju į Klaipėdą, uosto krovos įmonę, ten pakeičiamas konteineris kitam užsakymui. Kartais reikia važiuoti ir iš Kauno, Marijampolės, Panevėžio. Tenka vežti baldus, cukrų, krakmolą ir kitus krovinius. Labiausiai nemėgstu vežti cukraus, nes jis sunkus – ten maišai po vieną toną, iš viso dvidešimt tonų prikrauna, tai su mašinos svoriu būna 38–39 tonos. Tada vilkikas ilgai ir lėtai bėgėjasi, taip pat reikia įvertinti, kad ilgiau teks stabdyti. Šiaip kelyje praleistas laikas priklauso nuo to, kur turiu pasikrauti jūrinį konteinerį, t. y. kokiame mieste. Tenka vairuoti ir 8, ir 10 valandų.
– Važinėji tik mūsų šalies keliais?
– Taip, dabar važinėju po Lietuvą. Po Europą taip pat teko pabandyti, bet buvau antroji vairuotoja. Pačiai teko važiuoti per Lenkiją, Vokietiją, Olandiją, Belgiją, Prancūziją bei Angliją. Pastarojoje šalyje buvo kiek sunkiau, nes eismas – kitoje pusėje, tad norėjosi važiuoti priešingai. Žinoma, transporto srautas taip pat didesnis nei Lietuvoje. Pasiklysti neteko – tam yra navigacija.
– Ką apie tavo vairavimą sako kolegos vyrai? Turbūt girdi atsiliepimų, kad panoms ten ne vieta? Ar yra daugiau vairuojančių merginų?
– Išties, visko girdžiu. Kai kurie vairuotojai prieina ir palinki sėkmės, kiti net ranką paspaudžia, padrąsina, sakydami, kad ir toliau taip! Kiti tiesiai šviesiai pasako, kad mano vieta – sėdėti namie ar kitą darbą dirbti, o ne vairuoti vilkiką. Tokiems aš atkertu: „Ne tik jūs mokate vairuoti, bet ir aš moku!“ Tokios vyrų kalbos tik dar labiau skatina įrodyti, kad vilkikus ne ką prasčiau gali vairuoti ir moterys. Bendrovėje esame dvi vairuotojos.
– Apie vieną jauną merginą, vairuojančią vilkiką, skaičiau, jog ji įsėdusi nepasiekė pedalų… Tau nebuvo panašių iššūkių?
– Kai buvau kokių dešimties metų, tėčio vilkike tikrai nepasiekiau pedalų. Bet pati pradėjusi vairuoti nieko panašaus nepatyriau. Mano sunkumai nebent tokie, kai pasitaiko jūrinis konteineris, kurio durys sunkiai atsidaro. Tada jau tenka prašyti pagalbos vyrų.
– Atrodo, sudėtingumo netrūksta – reikia jausti didžiulius gabaritus, mąstyti į priekį, kiekvienas judesys turi būti apgalvotas, nes yra priekaba… Nejauti įtampos, sunkių momentų nebūna?
– Dažniausiai juokauju taip: jei pratilpo vilkiko kabina, tai pratilps ir priekaba. Žinoma, mąstyti į priekį būtina, ir labai atsakingai, ypač sankryžose, kur ne visi vairuotojai su lengvosiomis mašinomis praleidžia vilkikus. Ne visi supranta, kad man su vilkiku reikia truputį daugiau vietos. Tenka paieškoti ir kur apsisukti. Sunkesnių momentų pasitaiko tada, kai važiuojant mieste, koks vairuotojas su lengvąja mašina priekyje paskutinę sekundę staigiai stabdo sugalvojęs suktis. Tada tenka ir man staigiai sustabdyti. Šiaip įtampos kelyje nejaučiu.
– Ar teko kelyje patirti gedimų? Turbūt jau nemažai apie vilkikus nusimanai…
– Taip, teko patirti ir gedimų, ir sprogusių padangų buvo. Gerai, kad visada pasitaikydavo kolegos netoliese, kurie kartu važiuoja į pakrovimus, tai ateidavo į pagalbą. Aš tik padėdavau remontuoti – ir padangą pakeisti, ir prie variklio… Kiti vairuotojai po du kartus atsisukdavo pasižiūrėti, kai pati kartu su kolega imdavausi darbo. O jei būdavau viena – skambindavau mechanikams ir prašydavau pagalbos. Šiaip, kai pradėjau dirbti „Arijus“, UAB, keblumų nekyla – mašinos prižiūrimos servisuose.
– Kas labiausiai patinka tavo darbe?
– Vakarinis važiavimas autostrada. Ne naktį, bet jau vakarėjant, kai gali ramiai važiuoti ir stebėti kitus automobilius. Tada labiau pamatau įvairiausias mašinas – nuo antikvarinių iki naujausių modelių. Su tėčiu kartais pajuokaujame, jog sau lengvojo automobilio turbūt neišsirinksiu, nes per daug visokių prisižiūriu kelyje. Turiu tik seną „pasatą“…
– Papasakok trumpai apie artimuosius.
– Tėtis Artūras, kaip minėjau, yra vilkiko vairuotojas, dirbantis po Lietuvą. Jis taip pat kartais grįžta su vilkiku namo, tai abiems vietos kieme nebeužtenka. Brolis Nerijus anksčiau irgi vairavo vilkiką, bet metė – sakė, jam neįdomu. Džiaugiuosi, kad jiedu mane palaiko.
– Kartais vilkikus vairuoja vyras su žmona, arba vaikinas su mergina. Tu vairuoji viena?
– Turiu pažįstamų vairuojančių porų, bet aš vairuoju viena. Turiu draugą, bet tai asmeniška.
– Ką veiki, kai nevairuoji, koks tavo laisvalaikis?
– Kai nevairuoju, stengiuosi sudalyvauti įvairiuose slalomuose su savo „senuku“ – 1998 metų lengvuoju automobiliu „VW Passat“. Aišku, nelaimiu – per silpnas motoras… Bet kada nors laimėsiu. Taip pat mėgstu keliauti, sportuoti, su draugais pažaidžiame krepšinį. Labai pasiilgstu savo augintinio – namuose manęs laukia niūfaundlendas Nikis, tai skubu su juo pasivaikščioti ar palakstyti.
– Kaip manai, ką veiksi po kokių dešimties metų?
– Tikiuosi, vis dar vairuosiu. Jeigu tektų atsisakyti vairavimo, galbūt pasiseks imtis kokio nors verslo, susijusio su automobiliais.
– Dėkoju tau už atsakymus ir linkiu sėkmės kelyje!
Lina MOTUŽIENĖ
Nuotraukoje: Truikiškė Ilona Mockutė už vilkiko vairo jaučiasi kuo puikiausiai ir geresnio darbo sako nė neįsivaizduojanti.