„Statėme, statėme ir pagaliau pastatėme!“ –
prisimindamas animacinio filmuko herojaus Kulverstuko pasakymą, per tunelio atidarymo šventę praėjusį penktadienį apie amžiaus statybą juokavo Seimo narys Andriejus Stančikas.
Išties, jau net patys sveikintojai dorai nebeprisiminė, nuo kada buvo planuojama sujungti dvi miesto dalis, kurias skyrė geležinkelis, ne vieną dešimtmetį privertęs vairuotojus kantriai laukti ilgose eilėse, kol galės pasiekti kitą miesto pusę.
Vieniems pradžia buvo 2015-ieji, kai Plungės rajono savivaldybė, AB „Lietuvos geležinkeliai“ ir Lietuvos automobilių kelių direkcija pasirašė šio projekto jungtinės veiklos sutartį, kitiems – 2009-ieji, kai buvo skirtos pirmos lėšos techniniam projektui parengti, o kai kam – ir praėjusio amžiaus septintas dešimtmetis, kai pradėta apie tai galvoti…
Lapkričio 29-oji Plungėje – neeilinė diena. Ne dėl to, kad tądien mieste buvo gausu įvairių švenčių ir renginių – miesto eglutės įžiebimas, bendruomenės centro atidarymas, maltiečių akcija… Svarbiausias ir džiugiausias akcentas – išsvajoto tunelio atidarymas, į kurio ceremoniją miestiečiai, nežiūrint lietingo oro, traukė būreliais. Kaip ir politikai, garbingi svečiai… Amžiaus statyba pavadintas ir daug politinių rietenų kėlęs tunelis tądien pagaliau virto kūnu.
Ceremonija, kurios atidarymas buvo numatytas 11 val., gerokai vėlavo, nes į ją atvykti laiku nespėjo, anot Seimo nario Jono Varkalio, prie tunelio atsiradimo daug prisidėję buvęs Ministras Pirmininkas Algirdas Butkevičius ir Susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius.
Garbingų svečių iškilmėse netrūko – juk, kaip sakė Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos direktorius Vitalijus Andrejevas, tai neeilinis įvykis visoje respublikoje: „Vienu metu Lietuvoje startavo net keturi tunelių projektai, plungiškis baigtas antras (po Marijampolės), o kiti du yra darbų pradžios stadijos“.
Be vietos politikų ir jau aukščiau išvardintų garbingų svečių, šventėje buvo Plungės rajono savivaldybės meras Audrius Klišonis, Seimo narys Jurgis Razma, Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos Administravimo departamento direktorius Remigijus Lipkevičius, AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus pavaduotojas – Geležinkelių infrastruktūros direkcijos direktorius Karolis Sankovski, AB „Latvijas tilti“ techninis direktorius Andrejs Bočkarjov bei įmonės Vilniaus filialo vadovė Regina Barkauskienė, UAB „Plungės lagūna“ generalinis direktorius Darius Bieliauskas, Plungės rajono pramonininkų sąjungos prezidentas Antanas Borumas, UAB „Plentprojektas“ projektų vadovai Aivaras Vilkelis ir Andrius Sirtautas, AB „Eurovia Lietuva“ direktorius Vakarų regionui Artūras Valys, UAB „Pastatų diagnostika ir statyba“ vadovas Gediminas Butkus, statybos inžinierius Romualdas Mažonavičius, buvęs AB „Lietuvos geležinkeliai“ geležinkelių infrastruktūros direkcijos Techninės integracijos departamento direktorius Martynas Gedaminskas.
17 mėnesių trukęs tunelio įrengimas plungiškiams ir ypač miesto svečiams sukėlė nemažai nepatogumų. Tad nenuostabu, kad sveikinimo kalboje meras A. Klišonis pasidžiaugė žmonių kantrybe ir dėkojo jiems už tai, taip pat – sudėtingą tarptautinį konkursą organizavusiems Savivaldybės administracijos specialistams, projekto rangovams, kurie išlaikė grafikuose numatytą darbo tempą ir tunelį eksploatuoti atidavė kaip ir buvo suplanuota.
„Už šį tunelį, gerbiami plungiškiai, pirmiausiai turite padėkoti sau: jei nebūtumėte buvę tokie aktyvūs, jo ir šiandien neturėtumėte, tačiau jūsų pastangos, kaip matote, buvo įvertintos“, – atkaklų žemaičių charakterį akcentavo Seimo narys A. Butkevičius, ėjęs Vyriausybės vadovo pareigas. Jam antrino ir Susisiekimo ministro pareigas ėjęs R. Sinkevičius – esą jo kabinete netilo telefonas su Plungės miesto kodu, durys neužsidarė nuo Plungės pasiuntinių vizitų!
Plungiškių išrinktas Seimo narys susirinkusiems svečiams priminė, kad ne vienas tiltas turi savo vardą, tad pasiūlė pagalvoti, ar tuneliui nevertėtų suteikti Plungės miesto garbės nario Bronislavo Lubio vardą.
Po sveikinimo kalbų, prieš iškilmingą simbolinės juostelės perkirpimą, Plungės Šv. Jono Krikštytojo bažnyčios klebonas Vytautas Gedvainis pašventino tunelį.
Tuoj po to sekė galutinis šventės ceremonijos akordas – Plungės rajono savivaldybės vadovai ir garbingi svečiai buvo pakviesti perkirpti statinio darbų pabaigą ir jo eksploatavimo pradžią simbolizuojančią įkurtuvių juostelę.
Trumpai apie projektą ir tunelį
* Tunelio aukštis – 4,5 m, ilgis – 57 m, plotis – 8 m, yra dvi eismo juostos automobiliams, pėsčiųjų ir dviračių takas, prieštunelio ilgis – 270 m, nuolydis – 7 proc.
* Projektui įgyvendinti buvo skirtas 4 678 993,29 eur. ES fondų lėšų finansavimas, taip pat – 674 257,83 eur. Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto bei 151 446,87 eur. Plungės rajono savivaldybės biudžeto lėšų.
* Projektas „Tunelinio viaduko po geležinkeliu Plungės m. Dariaus ir Girėno g. įrengimas“ įgyvendintas Plungės rajono savivaldybės administracijos, Lietuvos automobilių kelių direkcijos ir akcinės bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“.
* Šis projektas savo darbų apimtimi buvo pats didžiausias ir sudėtingiausias, koks apskritai kada nors yra buvęs savivaldybėje.
* Tarptautinį konkursą laimėję rangovai tesėjo įsipareigojimus ir tunelį po geležinkeliu Plungės mieste pastatė per 17 mėnesių.
* Tunelio sienoje (pėsčiųjų tako sienoje) įrengta informacinė lenta apie tunelį. Ją šventės metu atidengti suteikta garbė Savivaldybės administracijos Viešųjų pirkimų skyriaus vedėjai Jūratei Garčinskaitei, Vietos ūkio skyriaus vedėjo pareigas einančiam Arvydui Liutikai, Architektūros ir teritorijų planavimo skyriaus vedėjui Tomui Jociui, Buhalterinės apskaitos skyriaus vedėjos pavaduotojai Linai Galdikienei.
Petras ŽILIUS
Nuotraukoje: Lapkričio 29-ąją, perkirpdami simbolinę juostelę, garbingi svečiai atidarė dvi miesto dalis sujungusį tunelį.