Didelės pastangos anksčiau ar vėliau atsiperka
Atrodo, dar visai neseniai abiturientus kamavo egzaminų karštinė, o dabar jie žengia tolesniu gyvenimu keliu, o nepaliaujamai artėjant rugsėjo 1-ajai, jų vieton stoja kiti. Viena iš buvusių dvyliktokių – Gabrielė Vaičiulytė, gyvenanti netoli Rietavo, nuo pirmos klasės lankė Rietavo Lauryno Ivinskio gimnaziją. Ji mokyklą baigė geriausiai iš visų Rietavo savivaldybės moksleivių. Už tai jai atiteko „Rietavo kraštiečių klubo“ 300 eurų vienkartinė stipendija.
– Visi vaikai svajoja, kuo bus užaugę. Apie kokią profesiją svajojai nuo mažumės?
– Nuo mažens visi klausia, kuo būsiu užaugusi, o dvyliktoje klasėje – kur stosiu, ką veiksiu. Tai tampa tikru galvos skausmu. Aš visada žinojau, kuo noriu būti, tik retai kada tai drąsiai sakydavau. Baugino kritika, tekdavo sakyti, kad nežinau. Per paskutinį skambutį pradinių klasių mokytoja grąžino laiškelius su užrašytomis svajonėmis. Juose buvo prirašyta visokių profesijų. Ne vieną kartą buvo paminėta ir ta, kurią aš iki šiol mėgstu. Visada norėjau būti policijos pareigūne ir abejoju, ar tai kada nors pasikeis. Kai buvau maža, mėgau uniformą, automobilį su švyturėliais, bet su laiku man pradėjo patikti ne policininkų įvaizdis, o pati profesijos esmė. Mano nuomone, tai viena iš svarbiausių ir reikalingiausių profesijų, be kurios tikrai neapsieitume. Šis darbas kelia daug pavojų, atsakomybės ir iššūkių. Dauguma neigiamai atsiliepia apie šią profesiją ir ne kartą bandė mane nuteikti, bet kiekvienas mąsto ir žvelgia į skirtingus dalykus kitaip. Ši profesija turi didelę prasmę. Tačiau atsitiko taip, kad šiemet aš niekur nestojau.
– Kas įtakojo tokį tavo sprendimą? Tikriausiai sulaukei ir neigiamos reakcijos iš aplinkinių.
– Taip nusprendžiau pati, ir tai nebuvo spontaniškas sprendimas. Jau seniai buvau suplanavusi, kad pirmus metus po mokyklos nestosiu. Taip atsitiko dėl daugelio priežasčių, viena iš jų – man reikia sustiprėti fiziškai ir morališkai. Bijojau, kad man nepasiseks įstoti, policijoje neužtenka vien gerai išlaikyti egzaminus. Esu įsitikinusi, kad nusprendžiau teisingai. Niekada nesupratau abiturientų, kurie stoja bet kur, neturėdami potraukio tai specialybei. Dauguma, pabaigę 12 klasių, nežino ko nori iš gyvenimo, kur stoti, ką daryti. Stoja ten, kur pavyksta įstoti, lekia paskui draugus arba ten, kur lengviau mokytis. Paskui neužbaigia to, ką pradėjo, arba baigia, bet savo gyvenimo su įgyta profesija nesieja. Kam to reikia? Aš neskatinu mokinių nestoti, tik kviečiu gerai apmąstyti, ko nori iš gyvenimo, ir negaišti laiko tam, kas ne tau skirta. Žinoma, nėra blogai ką nors išbandyti, galbūt netyčia atrasi save ir savo pašaukimą, bet dažnai tam reikia laiko. Žmonės, kurie klauso kitų primetamos nuomonės ir nedaro taip, kaip jiems atrodo geriausia, dažnai priima blogus sprendimus ir jaučiasi nelaimingi. Metus, dvejus ar net penkerius nestoti, manau, nėra blogai, tačiau daugelis tai priima kaip didžiausią tragediją. Sužinoję, kad šiemet niekur nestosiu, kai kurie reagavo jautriai. Man tai nesuprantama. Dažniausias argumentas buvo – „Juk tu gerai mokeisi, geriausiai išlaikei egzaminus“.
– Kaip tau pavyko pasiekti tokių gerų rezultatų? Ar daug reikėjo įdėti pastangų mokantis? Ar likdavo laiko pomėgiams, laisvalaikiui?
– Kai kurie sakydavo, kad jeigu gerai mokausi, tai tikriausiai stosiu į mediciną. Manęs tai niekada netraukė, apie tai net nebuvau pagalvojusi. Šiai profesijai reikia stipraus pašaukimo ir didžiulio noro. Tikrai taip gerai nesimokiau, kad galėčiau svajoti apie medicinos mokslus. Aš tiesiog visada labai stengiausi. Tai labai svarbu – pastangos visada atsiperka. Manau, turiu neeilinio darbštumo. Aš šią savybę, įgimtą ar įgytą, panaudojau. Tarp dvyliktokų buvo tikrai daug gabių ir protingų mokinių, tačiau kiti mokymosi taip nesureikšmina ir savo laiką skiria kitiems dalykams, pomėgiams. Aš pomėgių turėjau labai daug, bet vengiau kuo nors rimtai užsiimti, nes maniau, kad negalėsiu pakankamai dėmesio skirti pamokoms. Nemėgstu skubėti, lėkti, nespėti. Man patinka vienu metu turėti vieną tikslą, jį įgyvendinti, tada eiti prie kito. Nesistengiau vienu metu visko aprėpti. Tai vargina, ir gerai nebeatlieki savo pareigų, o mokinių pareiga yra mokytis.
– Kokios pamokos tau patiko? Ar buvo tokių, kurios nepatiko, nesisekė?
– Mokyklą baigiau tikrai neblogai, bet manau, kad galėjau ir geriau. Jei nori gerai mokytis, neišvengsi streso ir įtampos, tačiau aš niekada nepraradau motyvacijos. Visada bijojau, kad baigusi mokyklą gailėsiuosi, jog nesistengiau labiau. Žinote, kai kuriems užtenka atsiversti, pažiūrėti, išgirsti klasėje, ir jie tai labai greitai ir sėkmingai įsisavina. Aš buvau iš tų, kurie sėdi ilgai ir nuobodžiai, skaito tą patį per tą patį. Pradinėse klasėse tikrai nebuvau geriausia klasėje, geriau mokytis pradėjau penktoje, kai atsirado pažymiai. Esu gavusi įvairių pažymių. Iki šiol atsimenu pirmąjį ir vienintelį dvejetą penktoje klasėje iš matematikos. Tada tai atrodė tragedija, o dabar – juokinga. Matematika niekada nebuvo mano mėgstamiausia pamoka, man buvo sunku mokytis tai, ko nebuvau tikra, kad panaudosiu. Visada mėgau istoriją, patiko biologija, geografija. Lietuvių kalbos pamokų nemėgau, skaityti privalomas knygas, mokytis informacijos apie autorius buvo labai sunku, nes tai jauno žmogaus nesudomina, neįtraukia.
– Neretai geriau besimokančius mokinius lydi patyčios ar piktesni komentarai. Ar nesulaukei neigiamos reakcijos iš kitų moksleivių, kad gerai mokeisi?
– Kalbant apie patyčias, dažnai geriau besimokantys jų sulaukia. Man taip nenutiko. Kartais pastebėdavau pavydo, kad man sekasi, sakydavo, kad esu mokytojos numylėtinė. Man tas netrukdė, normalu, kad mokytojos myli darbščius ir pavyzdingus mokinius.
– Kokius egzaminus laikei? Kokių rezultatų pavyko pasiekti? Ar jais džiaugiesi, o gal gauti balai neatitiko tavo lūkesčių?
– Dauguma galvoja, kad jeigu gerai mokaisi, tai turi išlaikyti egzaminus šimtukais. Turbūt jie nežino, kad tai sudėtinga, ir daug ką lemia sėkmė. Aš šimtuko negavau, to niekada ir nesiekiau. Džiaugiuosi tik istorijos ir lietuvių kalbos rezultatais. Istoriją išlaikiau geriausiai, surinkau 89 balus. Nors tikėjausi daugiau, nes ši pamoka man buvo įdomi, ją mokiausi ne todėl, kad reikia. Ypač žavėjausi Lietuvos istorija. Manau, labai svarbu žinoti savo šalies istoriją, nes praeities įvykiai dažnai nulemia ir dabartį. Gerai sekėsi ne vien dėl to, kad perskaitydavau vadovėlį. Labai mėgstu istorinius filmus, paremtus tikrais faktais. Tai labai padeda norint įsidėmėti įvykius. Ši pamoka man buvo kaip pomėgis, buvo kilę minčių tapti istorijos mokytoja, tačiau pasilikau prie pirminės savo svajonės.
Labai nusivyliau matematikos rezultatais, nes šitam dalykui skyriau daug laiko, paaukojau daug savaitgalių ir atostogų.
Anglų kalbos rezultatai taip pat nebuvo patys geriausi, bet dėl to neliūdėjau. Niekada nebuvau labai komunikabili, o kalbėti užsienio kalba man – didelis iššūkis. Neturiu didelių gabumų užsienio kalboms. Galbūt per mažai įdėjau pastangų, neturėjau motyvacijos. Dažnai klausdavau tų, kurie moka anglų kalbą labai gerai, kaip jiems tai pavyksta. Dauguma sakė, kad nedaro namų darbų ir nesimoko prikritę prie vadovėlio, o atranda įdomesnių mokymosi būdų ir kalbą įsisavina savaime.
Gimtąją kalbą visada mėgau, ji man pati gražiausia. Jos egzamino rezultatais džiaugiuosi, gavau 80 balų. Šis egzaminas labiausiai nenuspėjimas, daug kas priklauso nuo temų, ar turi ką parašyti.
– Mokiniesi 12-ą metų, ir vienas egzaminas gali nulemti tavo likimą. Tau pasisekė, tapai geriausia savo laidos moksleive…
– Tikriausiai esu viena iš nedaugelio abiturientų, kuriems pasisekė būti geriausiais savo laidoje, juk negavau nė vieno šimtuko, ne visus egzaminus išlaikiau 80–90 balų. Mano nuomone, egzamino rezultatai ne visada parodo tavo žinias. Daug kas priklauso nuo aplinkybių – nuo savijautos tą dieną, vertintojo, kuriam pakliuvo tavo darbas, temų ar uždavinių. Tie keli uždaviniai ne visada gali atspindėti visų mokymosi metų žinias ir įdėtas pastangas. Drąsiai galiu sakyti, kad šiemet matematikos egzaminas tikrai nebuvo gerai parengtas.
– Ar nustebino skirta vienkartinė stipendija? Tikriausiai tai buvo labai maloni staigmena?
– Kad būsiu geriausia šiais metais, tikrai nesitikėjau. Nemanau, kad tikėjosi ir kiti. Šito nesiekiau ir man to nereikėjo. Supratau viena – gyvenimas labai nenuspėjamas. Man atiteko vienkartinė stipendija, gavau tuos pinigėlius, bet jų dar nepanaudojau ir nežinau, kokiam tikslui panaudosiu. Taip, tai maloni staigmena. Įsitikinau, kad didelės pastangos anksčiau ar vėliau atsiperka.
– Mokyklos baigimas asocijuojasi ir su namų, draugų, gimtojo miesto palikimu. Ar sunku nerti į nežinomybę, pakeisti aplinką, žmones?
– Palikti gimtąjį miestą, namus tikrai nelengva. Viskas keičiasi – aplinka, veikla, žmonės. Tai ir baugina, ir džiugina, nes nežinai, kaip viskas seksis, ar jausies laimingas pasirinkęs vieną ar kitą gyvenimo kelią. Labai laukiau, kol baigsiu mokyklą, norėjau ko nors naujo, įdomesnio. Atsibodo kasdieninė rutina. Tačiau dabar, kai žinau, jog grįžti į mokyklą nebegalėsiu, šiek tiek liūdna. Visgi pripranti prie bendraklasių, mokytojų, aplinkos, ir pasidaro sunku tai palikti. Baugina ir tai, jog reikia pačiai kurti savo gyvenimą. Mokyklą lankyti buvo paprasčiau, tai buvo privaloma visiems. O po mokyklos jau gali rinktis. Tai sukelia daug abejonių. Vienaip ar kitaip, džiaugiuosi pabaigusi mokyklą, kad galiu pati spręsti, ką man nuo šiol veikti gyvenime.
Dalia BARCYTĖ
Nuotraukoje: G. Vaičiulytė – geriausia šių metų mūsų savivaldybės abiturientė.