Registrų centro likimas lieka neaiškus
Gruodžio mėnesį rašėme, kad palaipsniui mažesnių savivaldybių gyventojai lieka be viešųjų paslaugų – Pagėgių, Kazlų Rūdos ir Rietavo registrų centras uždaro savo padalinius. Anot Registrų centro atstovų, padaliniai uždaromi, nes siekta nepažeisti įpareigojimo paslaugas suteikti per vieną dieną, be to, per maži gyventojų srautai. Uždarytuose padaliniuose per mėnesį vidutiniškai sulaukiama apie 20 klientų. Dirbant padaliniui vieną kartą per savaitę, per dieną vidutiniškai aptarnaujami 5 klientai.
Šiomis naujovėmis piktinosi ne tik savivaldybių merai, kurie tai vadino regionų skurdinimu, bet ir gyventojai, kuriems tvarkytis reikalų tenka keliauti į kitas savivaldybes už keliasdešimt kilometrų. Sausio pabaigoje vykusiame Savivaldybės Tarybos posėdyje meras Antanas Černeckis pasidalijo naujienomis iš trečią kartą vykusio susitikimo. Pirmasis vyko Registrų centre, antrasis – pas Vyriausybės kanclerį, kuris pavedė spręsti šią problemą konsultavimo centrui, o sausio gale įvyko trečiasis susitikimas dėl sprendimo priėmimo. Visgi galutinis sprendimas nebuvo priimtas, susitikimo metu apsitarta, kokiu keliu eiti toliau. Siūloma ir kitas valstybines funkcijas, kurių paslaugų teikimas mažėja ir kurios dėl lėšų taupymo yra centralizuojamos, sujungti į vieną.
Tenka pripažinti, kad paslaugų teikimas traukiasi iš pakraščių į centrus, ir tai yra didžiulė problema žmonėms, kurie nelabai geba naudotis elektroninėmis priemonėmis. Tokių yra ganėtinai nemažai, vieni skaičiuoja, kad apie 25 proc., kiti – dar daugiau. „Buvo siūloma rasti kabinetą ir įsteigti konsultavimo centrą. Jame stovėtų reikiama įranga, būtų darbuotojas, kuris susisiektų su atitinkama institucija, nusakytų tikslią problemą, persiųstų ar nuskenuotų dokumentus ir pan. Daug ką būtų galima atlikti ne vykstant į vietą, o per tokius konsultavimo centrus. Žinoma, darbuotojas problemos neišspręs, tačiau nukreips žmogų tinkama linkme, parodys ir paaiškins, ką jam reikia padaryti“, – sakė meras. Šiuo metu Registrų centras žmonėms siūlo naudotis elektronine savitarna, konsultacijomis telefonu, užsakymais paštu ir interaktyviomis konsultacijomis internete. Kaip ten bebūtų, atsiranda atvejų, kai ne viską galima sutvarkyti elektroniniu būdu, kartais reikia nusivežti bylą į vietą. Ją siųsti paštu taip pat ne visi pasiryžę – bijoma, kad dings ir nepasieks adresato.
Sulaukta ir dar vieno panašaus siūlymo – konsultavimo funkciją atiduoti seniūnų pavaduotojams. Anot A. Černeckio, nemalonus niuansas yra tas, kai valstybė neužtikrina savo funkcijų ir jas numeta ant savivaldos. Pačiame Registrų centre ir visuose padaliniuose sumažėjo darbuotojų, nes nebeliko tokio poreikio, koks buvo anksčiau. Iš centro pateiktų duomenų matyti, kad auga naudojimasis elektroninėmis paslaugomis – nuo 46 iki 131, o kontaktinis bendravimas mažėja nuo 146 iki 104. „Tokiu keliu bus einama, ir nieko čia nepadarysime. Galutinio atsakymo kol kas neturiu, nes trys savivaldybės – Rietavas, Pagėgiai ir Kazlų Rūda – esame paskutiniai, kuriose ši funkcija buvo panaikinta. Bandome ieškoti išeities, nes darbuotojų sugrąžinti nepavyks. Kaip jie patys įvardijo, darbuotojas atlieka paštininko funkcijas, jis paima bylą, ją nuveža ir po savaitės parveža. Iš esmės tai yra tiesa“, – sakė savivaldybės vadovas.
Dalia BARCYTĖ