
„Tamsiomis, niūriomis dienomis mane šildo kolegų ir mokinių bendrystė, o vakarais – žvakių ir knygų šviesa…“
Taip sako Plungės technologijų ir verslo mokyklos gimnazijos skyriaus vedėja, lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja Danutė Sausdravienė, skaičiuojanti jau 36-erius pedagoginio darbo metus. Tad nusprendėme jos paklausti, kas lėmė tokio nelengvo kelio pasirinkimą, ar liaudyje paplitęs posakis „Mokytojas iš pašaukimo“ yra teisingas?..
– Papasakokite apie savo šeimą, atmintyje išlikusius vaikystės ir jaunystės prisiminimus. Kas lėmė, kad pasirinkote mokytojos specialybę?
– Pirmą kartą saulė ir mama mano veidą palietė ir savo šypsenas padovanojo prieš 58 metus balandžio 8 vidudienį… Buvau pirmas Onos ir Edvardo Kinčių iš Liepaičių kaimo (Klaipėdos r.) vaikas. Po metų gimė brolis, kuriam tėvelis labai noriai davė savo vardą, dar po trejų metų gandrai ir vėl aplankė mūsų kiemą ir atnešė mažąją sesę Vidą. Mano a. a. tėvelis buvo kalvelis… kaip toje dainoje, o mama – kolūkietė, namų šeimininkė, mokanti visus ūkio darbus, o dar megzti, siūti.
Pradinė mano mokyklėlė – buvęs Liepaičių dvaras, kurį prižiūrėjo, jame gyveno ir vaikučius mokė darbšti ir inteligentiška mokytojų Papečkių šeima. Atmintyje įsirėžė gėlynai, akmenėliai, takeliai smėliu pabarstyti… Ir neduok Dieve, kas popierėlį numes ne vietoje… Jie skiepijo aplinkos grožį, tvarką. Dar atsimenu mokytojos karvutę ir varškę, arbatos, kurią mums virė priešpiečiams, kvapą ir savo atsineštos juodos duonos su kresnelėmis skonį… Vienoje patalpose mokėmės visos keturios klasės, ir tada tai buvo, šiandienos pedagoginiais terminais tariant, mokymo individualizavimas ir diferencijavimas. Liepaičių kaimo tik pavadinimas liko, tiesa, dar tebepūpso apleistas dvaras kartu su jį privatizavusia šeimininke. Kai dabar keliu pro šią neatpažįstamai apleistą buvusią mokyklėlę važiuojam į tėviškę, anot Maironio, man verkia iš skausmo širdis… Negailestingas laikas, santvarkos, žmonės niokoja, teršia, naikina mano vaikystės rojaus kampelį, mano pirmųjų nedrąsių žingsnių pėdsakus į pažinimo, knygos, pagaliau į MOKYKLOS pasaulį.
Nuo penktos klasės mokiaus Veiviržėnų vidurinėje mokykloje (dabar Jurgio Šaulio gimnazija). Mokykla, kelias į ją ir atgal, atrodo, nevargino, buvo smagu visais metų laikais, visom progom ir be progos… Dar ir šiandien, praėjus 40 metų nuo mokyklos baigimo, prisimenu naujametinius vaidinimus, žiburėlius, turistinius… Visa tai ugdė kūrybiškumą, bendradarbiavimą, nors apie tai niekas tada nekalbėjo. Įdomu, kad mano babūnėlė Ona (tėčio mama) mane vadino Donelaičiu (Danutė, Danelė, Danė, Donelaitis), bet ji tikrai Kristijono Donelaičio tada, kaip ir aš, nežinojo. Kai baigiau vidurinę, kaip ir daugelis mano klasės draugų, jau žinojau, ką ir kur studijuosiu. O sprendimą lėmė dvi moterys – lietuvių kalbos mokytoja ir poetė Elena Skaudvilaitė, per lietuvių kalbos fakultatyvą pasakiusi, kad aš galiu studijuoti lietuvių kalbą… Pamenu tądien grįžau kaip ant sparnų, o po to beveik kasdien užeidavau į knygyną ir jau kaip rimta būsima filologė ieškojau sau tinkamos literatūros… Antroji – mano vaikystės draugė Virginija, kuri jau studijavo tuometiniame Šiaulių K. Preikšo pedagoginiame institute. Ji pakvietė ne tik pasisvečiuoti, bet ir šefavo per stojamuosius egzaminus. Ji ir šiandien dirba pradinių klasių mokytoja Veiviržėnų J. Šaulio gimnazijoje.
– Ką veikėte baigusi vidurinę mokyklą? Kur ir kada prasidėjo Jūsų pedagoginio darbo kelias? Ar pradžia buvo sunki?
– Mokyklos baigimas tada gąsdino, nors būsimas studentiškas gyvenimas ir viliojo. Miglotai prisimenu mokyklos baigimo ir stojamųjų egzaminų laikymą. Šiek tiek nusirašinėjau nuo klasiokų atsiųstos „špargalkės“ per matematikos egzaminą (tai buvo man sunkiausias ir neįdomiausias dalykas mokykloje).
Tas saldus žodis – studijos… Bendrabutis, kur gyvenome 4 kambaryje. Beveik visos žemaitės, nors niekas neįtarė, kad aš žemaitė, na labiau klaipėdiškė, vos ne I. Simonaitytės žemietė (Vanagų kaimas – vos už 15 km).
Po studijų grįžau į gimtąjį Klaipėdos rajoną. Pirmieji darbo metai Bruožių aštuonmetėje mokykloje lietuvių kalbos mokytoja ir pionierių vadove. Mokykla – vos už 5 kilometrų nuo tėvų namų, todėl į darbą ir iš darbo važiavau autobusu. Mokinukų klasėse nuo 5 iki 12 (kuo ne šiandieninio kaimo realija), aišku, visi pionieriai, todėl vyko sueigos, žygiavimai, trimitavimai – viskas, kas priklausė tarybinei mokyklai. Mano pirmoji direktorė Jovita Josvilienė – tikra tarybinių laikų vadė, reikli, landi, smalsi. Ji man, kaip jaunai specialistei, buvo labai gera, sakyčiau net mylėjo kaip savo dukrą. Kai sužinojo, kad po metų išteku ir išeinu dirbti į būsimo vyro Edmundo vadovaujamą mokyklą, žadėjo net kabinetą raudona kilimine danga iškloti, kad sulaikytų… Nesuviliojo tie raudoni kilimai. Bet juk tai suprantama, kuri jauna nenorės ištekėti už direktoriaus, jauno ir gražaus…
– Papasakokite apie šeimą. Koks Jūsų gyvenimo credo? Kada atvykote dirbti į Plungę? Kokia buvo karjeros pradžia, kas įsiminė labiausiai?
– 1984 metų liepos 7 d. tapau Sausdraviene. Su vyru Edmundu išgyvenome 33 metus, užauginome tris pačius nuostabiausius ir geriausius vaikus pasaulyje. Vyriausia dukra Eglė jau padovanojo du vaikaičius, ji šiuo metu gyvena Londone. Ten baigė grafinio dizaino studijas, dabar augina vaikučius. Sūnus Kostas taip pat studijavo Londone tarptautinį verslą, vedęs, ten gyvena ir dirba. Mažasis Vilius dar studentas, Vilniaus universitete studijuoja mediciną. Deja, kad ir kaip liūdna, prieš dvejus metus „amžiaus liga“ pasiglemžė mano vyrą, su kuriuo koja kojon žengėm tais pačiais švietimiečių keliais. Po vyro netekties ir kitų artimų kolegų mirties gyvenimas tampa neįkainojamai brangesnis, nes tokiais atvejais labiau suvoki jo trapumą, labiau išsigrynina vertybės ir pradedi džiaugsmingai išgyventi kiekvieną dieną, saugodamas ir puoselėdamas santykius su artimaisiais, kolegomis, mokiniais, kaimynais. Gyvenime stengiuosi vadovautis paprasta taisykle: „Dorai dirbk savo darbą ir nesavanaudiškai tarnauk žmonėms. Visais kitais dalykais pasirūpins visata“ (Robin Sharma). Apie savanorystę, tarnystę ir šiandien vis dažniau susimąstau bei turiu su tuo susijusių svajonių…
1987 metų vasarą iš Klaipėdos rajono Pėžaičių aštuonmetės mokyklos, kur tuo metu gyvenome ir dirbome su vyru, atvykome į jo gimtąjį miestą Plungę. Po metų (1988-aisiais), maloniai pakalbinta tuometinio direktoriaus Vito Klimo, pradėjau savo tikrojo darbo, augimo, pašaukimo, subrendimo, karjeros kelią, kuriuo, ačiū Dievui, sėkmingai einu iki šiol… Nuo jaunystės nekeičiu savo nuostatos, kad kiekvienas sutiktas žmogus gali tave ko nors išmokyti ar bent jau padėti suprasti, kaip reikėtų ar nereikėtų daryti, elgtis, kalbėti. Todėl čia, Plungės technologijų ir verslo mokykloje, dirbę ir dirbantys žmonės mane padarė tuo, kuo esu dabar. Ačiū jiems.
Žinoma, pirmieji žingsniai, kaip ir dažno jauno žmogaus, mokykloje nebuvo tokie tvirti ir drąsūs. Prisimenu pirmąją savo pedagoginės praktikos mokytoją, šviesaus atminimo Budrevičienę, kuri sakė, kad pirmuosius 5 darbo metus mokykloje mokaisi pats, kitus penkerius tave moko kiti ir tik po 10 metų iš tikrųjų pradedi mokyti pats… Sakyčiau, tiesos tuose žodžiuose yra. Viską žmogus išmoksti dirbdamas ir klysdamas, mokydamasis iš kitų bei savo klaidų. Man ir šiandien nemalonu prisiminti pirmuosius darbo metus šioje mokykloje, tą vienintelį kartą, kai teko net ranką pakelti prieš „kietą vyrą“… Bet, kaip ir J. Biliūno „Kliudžiau“ pasakotojas, džiaugiuosi, kad tai buvo vienintelis mano gyvenime „šūvis“, nes aš jį ir šiandien tebenešioju savo širdy… Pradėjusi dirbti lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja, po 5 metų buvau paskirta bendrojo lavinimo skyriaus vedėja, o nuo 2007 metų, kai buvo akredituota bendrojo ugdymo programa ir įsteigtas technologinės gimnazijos skyrius, tapau gimnazijos skyriaus vedėja ir šias pareigas einu iki šiol. Mano vadovaujamame skyriuje dirba 25 bendrojo ugdymo mokytojai, turime I–IV technologinės gimnazijos klases.
– Išsamiau papasakokite apie dabartinę savo veiklą. Kuo ji ypatinga? Ar galite drąsiai teigti, kad dirbate mėgstamą darbą?
– Esu atsakinga už mokinių individualių ugdymo planų ir tvarkaraščių sudarymą, ugdymo turinio įgyvendinimą ir metodinę veiklą, vykdau pedagoginę priežiūrą, bendrauju ir bendradarbiauju su visa mokyklos bendruomene. Nors esu apsigynusi II vadybinę kategoriją, įgijusi mokytojo metodininko kvalifikacinę kategoriją, tačiau svarbiausia, kad dirbu tikrai mėgstamą ir mylimą darbą. Džiaugiuosi, kad ir kiti mano kolegos, tiek jaunesni, tiek vyresni, yra ne amatininkai, o mokytojai iš pašaukimo, mylintys vaikus bei gebantys juos ugdyti, atsižvelgdami į jų individualumą ir skirtybes. Manau, kad gebu telkti bendruomenę prasmingoms veikloms, raginu tobulėti, nebijoti priimti iššūkius, dirbti šiuolaikiškai ir kūrybiškai. Mes dažnai rengiame integruotas pamokas, nebijome iš kabineto išsikelti į kitas mokyklos ar miesto erdves. Kartu su kolegėmis lituanistėmis Violeta Bražinskiene, Vilma Gedgaudiene, etikos mokytoja Inga Klimaite esame sugalvojusios ir įgyvendinusios ne vieną gražų ir prasmingą renginį ar integruotą pamoką, ne kartą pradžiuginome Plungės visuomenę Plungės viešojoje bibliotekoje, kur minėjome rašytojų K. Donelaičio, Maironio, Šatrijos Raganos, Balio Sruogos, Just. Marcinkevičiaus, Vaižganto jubiliejus. Mūsų mokyklos renginiuose ne kartą lankėsi kitų profesinių ir bendrojo ugdymo mokyklų mokiniai bei mokytojai, Plungės Trečiojo amžiaus universiteto senjorai, kiti svečiai.
Nuo pat pirmųjų darbo metų šioje mokykloje esu pasižadėjusi ir kaip lituanistė jaučiu atsakomybę kartu su mokiniais kūrybiškai paminėti mūsų garsių klasikų jubiliejus. Tai su malonumu darome. Man pasisekė ir tai, kad mokyklos vadovas A. Misiūnas visada pritaria mano idėjoms bei pagal galimybes prisideda prie jų įgyvendinimo.
Per 36 pedagoginio darbo metus prisiliečiau prie gausaus būrio jaunų žmonių ugdymo, dabar ateina buvusių mokinių vaikai. Tikrai džiaugsmas užlieja širdį, kai buvę mokiniai vis dar atvyksta į mokyklą, pasakoja apie save, dėkoja, susitikus gatvėje sveikinasi, klausia, kaip sekasi, nors ne visus ir beatpažįstu. Paskutinę auklėtinių merginų grupę išleidau 2000 metais, bet iki šiol bendraujame ne tik socialiniame tinkle, kas penkerius metus rengiame susitikimus mokykloje. Užaugo ir subrendo nuostabios moterys, mamos, kurios visada stengiasi padėti viena kitai nelaimės ar nesėkmės atveju.
Neįsivaizduoju savo darbo be kvalifikacijos kėlimo ir asmenybės tobulinimo, todėl nuolat dalyvauju seminaruose, mokymuose, mėgstu nuotolinius kursus, seku švietimo naujoves ir man tikrai skauda širdį dėl šiandienos švietimo problemų, dėl nesusitarimų ir nežinojimo, kokia kryptim eiti. Juk neužtenka mokyklas renovuoti ir aprūpinti šiuolaikinėmis išmaniosiomis technologijomis, nors tai tikrai reikalinga. Svarbiausia, kad būtų garantuotas mokymosi prieinamumas ir lygios galimybės, kad kiekvienas mokinys patirtų sėkmę, kurią gali užtikrinti tik profesionali ir motyvuota pedagogų bendruomenė, kompetentingas vadovavimas ir lyderystė.
– Ko tikitės ateityje? Koks turi būti mokytojas?
– Tikiu, kad mūsų kartos mokytojams užvėrus mokyklos duris, tikrai ateis jauna, talentinga, atsakinga, kūrybinga jaunųjų pedagogų karta. Aš visada stengiuosi palaikyti jaunus mokytojus, padėti ir patarti, jei to reikia, nebijau ir pati paprašyti pagalbos, nes bendradarbiavimas tarp kolegų – mokyklos ir kiekvieno jos mokinio pažangos bei sėkmės garantas.
Apie mokytojo prestižą: manau, kad žmogus, pašauktas būti mokytoju, apie jokį prestižą negalvoja, jis su didele meile ir atsidavimu veda jauną žmogų pažinimo keliu, stengdamasis perduoti ne tik žinias, bet ir patirtį bei vertybes, kurias pats yra sukaupęs. Ir paklaustas, kokį darbą dirba, išdidžiai atsako: „Aš Mokytojas“.
– Papasakokite apie savo ateities planus.
– Esu žmogus, mylintis gamtą ir žmones, gerbiantis kito nuomonę, galintis atvirai diskutuoti, nebijantis klysti, tikintis, kad gerumu galima daug ko pasiekti, ir turintis svajonę, kuriai tikrai bus lemta išsipildyti…
– Ačiū už pokalbį.
Kalbėjosi Edita LUKIENĖ