„Tai ir yra spektaklio grožis, kad jo niekada nesurepetuosi iki tobulybės“
Atėjus pavasariui, kasmet Rietavo savivaldybės gyventojus džiugina Teatro dienų savaitė. Savaitės metu parodoma nemažai įvairiausių spektaklių, o festivalį vainikuoja Rietavo savivaldybės kultūros centro teatras „Ruoda“ ir jo aktorių parengtos kompozicijos, spektakliai. Vienas iš jaunųjų šio teatro aktorių – Paulius Šniauka, kurį pakalbinome prieš pat spektaklio premjerą. Šiemet žiūrovų laukia poetinė kompozicija „Žemaičių žemė“ ir komedija „Pinigā, pinigā“ (rež. Vincas Andriuška).
– Papasakok trumpai apie save, ką veikei po mokyklos baigimo, kuo teko užsiimti iki šiol?
– Esu rietaviškis, mokyklą baigiau taip pat Rietave. Studijuoti išvykau į Vilnių, kur įgijau „Statybos inžinerijos“ bakalauro laipsnį. Dar dvejus metus siekiau magistro laipsnio, tačiau su šia sritimi nieko bendro neturėjau, kol grįžau į Rietavą. Gyvendamas Vilniuje, įsidarbinau padavėju „Siemens“ arenoje. Po bakalauro studijų man ten buvo pasiūlyta srities vadovo vieta. Baigęs magistro studijas, dar trejus metus dirbau ten su renginiais. Dirbdamas susipažinau su būsima žmona, kuri taip pat yra rietaviškė. Vieną dieną ėmėme svarstyti, ką norime daryti su savo gyvenimu, kur jį kurti. Tad susikrovėme daiktus ir parkeliavome į Rietavą. Svarstėme apie Klaipėdą, tačiau nusprendėme, kad Rietave geriau jaučiamės, ir jau 4 metai čia gyvename, nors dirbti kasdien važinėjame į Klaipėdą. Grįžau prie šaknų, dirbu statybos projektų vadovu.
– Kaip tavo gyvenime atsirado aktorystė? Ar didelis tavo suvaidintų spektaklių kraitis?
– Su vaidyba viskas išėjo savaime, gerai sukrito kortos. Turėjau pažįstamą režisierę Vilniuje, kuri kvietė vaidinti, tačiau negalėjau to suderinti su darbu. Kai parvykau į Rietavą, vieną vakarą pažįstamas paprašė ateiti paskaityti teksto. Nuėjau, ir jau 3 metai kaip nebeišeinu. Mane tai užkabino. Pirmas spektaklis, tada gimė antras, trečias, ir dabar sunku sustoti. Šiemet bus jau 4 spektaklis, kuriame vaidinu. Režisierius nusprendžia, ką vaidinsime, tada žiūri, kokie yra personažai, ir juos atrinkinėja pagal tipažą. Šiuolaikinė pjesė yra toks dalykas, kad gali įvairiai laviruoti – iš moters padaryti vyrą, iš suaugusio vaiką ir pan. Mes galime improvizuoti išlaikydami tik patį rėmą ir pagrindinę mintį. Jau treti metai ties tuo ir dirbame, patį paviršutiniškiausią kūrinį galima padaryti labai gilų ir įdomų.
– Kokie vaidmenys dažniausiai papuola? Kokius sunkiau ar lengviau suvaidinti?
– Vaidmenys dažniausia parenkami pagal tipažą, amžių. Jei esi jaunas vyrukas, greičiausiai atiteks lyrinio herojaus, tarno, jaunikaičio ar panašūs vaidmenys. Įdomiausia man buvo vaidinti Vydūno veikalą „Ne sau žmonės“, nes jis buvo kitoks. O kiti trys mano vaidmenys buvo komedijiniai. Jeigu visa komanda gerai dirba, tada susikuria gera bendra aura, ir po spektaklio net drebi visas. Sunkiau vaidinti komediją, nes reikia atiduoti daug savęs. Ypatingai sunku, kai mažai teksto, ir turi labai daug dirbti pats. Stengiamės į repertuarą įtraukti rimtesnių veikalų, tad ruošiame du spektaklius per metus. Šis modelis gana sėkmingas. Būna dienų, kai nesiseka darbe, o nuėjus vakare į repeticijas, ant tavęs šaukia, laužo tavo moralinį stuburą, esi visas šlapias, bet grįžti namo laimingas. Būna, kad spektaklis tikrai geras, tačiau kažkas atsitinka, ir nėra geros auros, o būna kad personažai puikiai atitinka, ir išeiname į sceną kaip vienas kumštis, su stipriu užtaisu ir vienas kitą papildydami.
– Visi jūsų teatro spektakliai yra žemaitiški. Ar nesusiduriate su sunkumais juos rodydami „svetimai“ publikai?
– Žemaitiški spektakliai atsirado, kai V. Andriuška perėmė teatrą į savo rankas. Turėjome Petrą Lengvenį, mūsų Žemaičių kunigaikštį, kuris savo ranką taip pat pridėjo. Tai yra mūsų išskirtinis ženklas. Niekas kitas nevaidina žemaitiškai. Pastebėjome, kad, pavyzdžiui, rietaviškiai juokiasi vienose spektaklio vietose, kitų tarmių atstovai – kitose. Būna, jog norime įdomesnes vietas paaštrinti, tačiau nieko nesigauna, o lygioje vietoje kažką pasakai, ir pradeda publika juoktis. Čia ir yra mūsų kalbos žavesys. Teatro pavadinimas ne šiaip sau yra „Ruoda“, nes žemaitiškai jis reiškia kalbą, o aukštaitiškai – rodo. Tai mūsų režisieriaus nuopelnas. Esame rimtas teatras su heraldika, vėliava, pavadinimu, turime savo komandoje apie 20 žmonių.
– Ne paslaptis, kad aktoriams pasitaiko ir pamiršti žodžius, supainioti scenas ir pan. Ar nutinka tokių situacijų, kaip iš to išsisuki? Ar prieš einant į sceną vis dar apima jaudulys?
– Visada pasitaiko kuriozų, kai pamiršti tekstą, kažkas nepavyksta. Jei kolega susipainioja, tada su savo žodžiais „lipi“ ant jo ir lauki atsakymo. Reikia laviruoti, nes improvizacijos, peršokimo nuo vieno veiksmo prie kito būna visada. Tai ir yra spektaklio grožis, jo niekada nesurepetuosi iki tobulybės. Lenkų komedija suvaidinta jau apie 20 kartų, o visai neseniai, ją rodant Daugėduose, buvo jausmas, kad vaidiname pirmą kartą – viską susukome kitaip. Daug kas priklauso nuo mūsų pačių nuotaikos, publikos, kaip ji tave priima. Pats baisiausias dalykas – kai nėra reakcijos. Mūsų tikslas – sujaudinti, nesvarbu, kokią emociją sukelti – pyktį, džiaugsmą, nuostabą, tačiau kažkas turi būti. Daug duoda ir energija, suspaudi save ir laikai. Išėjęs į sceną, negali jos mažinti, turi išlikti tokiame pačiame lygmenyje viso spektaklio metu.
Jeigu prieš einant į sceną nebūtų jaudulio, reikštų, kad tau tas dalykas neberūpi. Jis visada yra, nesvarbu, kelintą kartą vaidiname. Žengi žingsnį į sceną, pasakai pirmus žodžius, ir viskas dingsta. Aktoriai turi savo ritualus: vieni eina į kampą ir kartojasi žodžius, kiti kažką burba, poterius kalba, aš tai žiūriu į veidrodį, susikaupiu, išeinu iš savęs, vėl grįžtu. Kai persirengi sceniniais rūbais, pakyla uždanga, supranti, kad jau viskas, niekur nebepabėgsi. Kai vaidini, žmonių nematai, tavo pasaulis yra tik scena.
– Spektaklius rodote ne tik savo savivaldybės publikai, ar pavyksta sudominti kitų miestų teatro mėgėjus?
– Turėjome daug išvažiavimų, „Atspindžių“ peržiūrų („Atspindžiai“ – Lietuvos miestų ir rajonų mėgėjų teatrų šventė-apžiūros konkursas). Į teatrą dabar eina daug žmonių, pas mus gal mažesnis susidomėjimas, ypač vasaros metu. Važinėjame į festivalius, į kuriuos nuolat esame kviečiami. Kartais atrodo, kad pasiekėme ribą, kai nebepriklausome kaimo mėgėjų teatrui, bet kartu ir nepasiekėme profesionalų ribos.
Mes neturime etato, negauname pinigų už tai, viskas daroma mėgėjiškai, minimaliai prisideda kultūros centras. Jei esi teatro dalis, tai bus panaudojami tavo seni kostiumai, įvairūs daiktai, kurie tampa dekoracijomis. Dekoracijos turi būti mums patogios, kad galėtume jas lengvai nusigabenti į kitus miestus, tačiau ne jose esmė. Teatrai linksta prie to, kad jų būtų kuo mažiau, o labiau akcentuotas žmogus. Mėgėjų reikalai tokie ir lieka: kasmet reikia kelti kartelę ir daryti kuo geriau. Kūrybinis variklis pas mus yra Vincas, mes tik viską įgyvendiname, jis stengiasi įterpti naują stilių, kuris būti priimtinas ir žiūrovams, ir mes patys tobulėtume kaip aktoriai. Saviems vaidinti visada yra malonu, tačiau pasitikrinti važiuojame kitur.
– Kokią naudą tau davė vaidyba, gebėjimas įsikūnyti į vaidmenis?
– Labiau išmokau save kontroliuoti, atsirado vidinė disciplina. Darbe pagerėjo bendravimas su klientais, konfliktinių situacijų sprendimas, lengviau viską išgyveni, nes moki atsiriboti nuo streso ir orientuotis į kitus dalykus. Bet koks savęs lavinimas labai daug duoda – improvizacija, greita reakcija, gerėja bendravimo įgūdžiai.
– Jūsų teatro kolektyvas yra nemažas, kaip pavyksta sutarti, nesipykti, siekti bendro tikslo?
– Esame visi skirtingi, įvairių profesijų atstovai, visi vaidybą skirtingai suprantame. Būna, kad žmonės sulimpa, papildo vienas kitą, ir gaunasi bendras lydinys. Reikia ir kandų juoką suprasti, ir patylėti, ir pastovėti už save. Būna dienų, kai suveikia tam tikra chemija, įvyksta kažkas nesuprantamo, išeini ir „šluoji“ viską, o būna ir juodų dienų, lauži save kaip įmanoma. Labai daug yra psichologinių dalykų, nes jeigu nori turėti daug spalvų, turi sulaužyti savo įsitikinimus. Jeigu pavyksta tai padaryti, viskas priklauso nuo to, kiek įdedi jėgų.
Kai spektaklyje vaidina mažiau žmonių, gali labiau atidirbti detales, labiau išpildyti scenas, santykius. Dirbame labai įtemptai. Būna, kai viskas pabosta. Tada darome pertraukas šventiniu laikotarpiu. Būna, kai kas nors suserga, reikia pailsėti. Jeigu be perstojo gauni didžiulį krūvį, pradedi to nebepavežti. Juk esame dirbantys žmonės, turime savų rūpesčių.
Po premjeros baigiasi aktyvios repeticijos, pradedame važinėtis, kur kas kviečia, o rudeniop pradedame kitą etapą. Įtempto darbo susidaro maždaug pusmetis. Po premjeros nesustojame, spektaklis auga, trumpiname, keičiame. Būna, kad vienas spektaklis turi tris versijas. Priklauso nuo to, kur jį vežame, ir kokie yra reikalavimai. Taip pat pradėjome lįsti ir į socialinius tinklus, norime pritraukti jaunimą, ne tik vyresnio amžiaus žmones. Jei nėra jaunimo, kolektyvas yra pasmerktas, po kurio laiko ims byrėti. Tikimės, kad ir mūsų kolektyvą papildys bent keli nauji žmonės. Kad ir mažas vaidmuo apšildo, ir tada žmogus sprendžia, ar jam likti, ar ne.
– Ar nesigaili iš sostinės parkeliavęs į gimtąjį Rietavą? Ar lieka laiko kitiems hobiams, laisvalaikiui?
– Kai grįžau iš Vilniaus, apie pusmetį džiaugiausi visiška ramybe, ieškojau darbo. Hobių norėtųsi turėti daugiau, tačiau jiems nebelieka laiko. Draugai, šeima, šuo – pagrindiniai laisvalaikio užsiėmimai. Teatras suvalgo labai daug laiko, savaitgalių. Pasitaiko, kad per mėnesį lieka tik vienas laisvas savaitgalis. Manau, kad Rietave tikrai netrūksta veiklos. Vien kultūros centre kiek yra dainuojančių, šokančių, vadinančių žmonių. Rietavas šiuo atžvilgiu yra labai aktyvus ir žinomas. Normalu yra grįžti į gimtinę, nes čia viskas arti, atstumai maži, žmonės aktyvūs, šviesūs, bendruomeniški. Jeigu norisi kitokių pramogų, jų visada rasi, reikia tik transporto.
Dalia BARCYTĖ
Nuotraukoje: Nuotrauka iš premjeros „Pinigā, pinigā“ (rež. Vincas Andriuška).



