Nubaudė už lenkimą sankryžoje, kurios… nėra!
Ar gali policijos pareigūnai bausti vairuotoją už lenkimą sąnkryžoje, jei patys negali įrodyti, kad ji ten yra?
Į keistą situaciją neseniai pakliuvęs plungiškis Mindaugas V. redakcijai sakė norįs žmones įspėti, kokiame absurde gali atsidurti kiekvienas vairuotojas, važiuodamas Stoties gatve, Plungėje. Tačiau nukentėjęs plungiškis piktinasi ne vien dėl keisto kelio ženklinimo, bet ir dėl policijos pareigūnų elgesio: „Jie provokuoja pažeisti Kelių eismo taisykles (KET), manau, net duoti kyšį, visiškai nesiskubina tvarkyti dokumentų ir dar gąsdina teisių netekimu“, – redakcijai pateikdamas dokumentus ir vaizdo įrašą, sakė Mindaugas V.
Situacija, į kurią pakliuvo plungiškis, išties keista. Vien jau dėl to, kad paaiškindami – ar toje, vietoje, kur vairuotojas esą pažeidė KET, yra sankryža ar ne – painiojasi net Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) specialistai.
Lenkė sankryžoje?
Viso šio nesusipratimo pradžia buvo dar vasarą – liepos 14-ąją. Tuomet, kaip pasakojo Mindaugas V., vakare, po 20 valandos, jis važiavo Stoties gatve nuo autobusų stoties. „Ties „Senukais“ pasisukęs į Stoties gatvę, pamačiau priekyje policijos automobilį. Kadangi jis važiavo lėtokai, netrukus, nors ir neviršijau leistino 50 km per valandą greičio, jį pasivijau ties traktorių detalėmis prekiaujančia parduotuve. Policijos automobilis važiavo lėtai, arti viduriniosios juostos, tad jam pyptelėjau, kad arba pagreitintų, arba pasitrauktų į šoną ir leistų aplenkti. Kad vairuotojas negali kliudyti kitiems eismo dalyviams ir, jei važiuoja per lėtai, privalo arba padidinti greitį, arba pasitraukti į šoną ir praleisti kitą transporto priemonę, parašyta net KET. Tačiau pareigūnai lyg niekur nieko ir toliau važiavo lėtai. Tada aš parodžiau lenkimo signalą ir ties „Palska“, kur yra įvažiavimas į „Juoregos“ degalinę, juos aplenkiau. Netrukus pastebėjau, kad policijos automobilis padidino greitį, įjungė įspėjamuosius švyturėlius. Supratau, jog kažką pažeidžiau, tad sustojau. Privažiavęs ir priėjęs pareigūnas Egidijus Grikštas man rėžė, kad lenkiau sankryžoje ir dabar turėsiu atsisveikinti su teisėmis, – pasakojo plungiškis. – Bandžiau jam paaiškinti, kad nemačiau ženklo „Pagrindinis kelias“ ir jokios sankryžos, tačiau jis nekreipė į tai dėmesio ir nuėjo į automobilį tvarkyti pažeidimo protokolo.“
Nustebęs ir sutrikęs vairuotojas ilgokai laukė, kol pareigūnai sutvarkys dokumentus. Pastarieji, sprendžiant iš garso įrašo, kurį teismo sprendimu vėliau pateikė pažeidėjui, to daryti neskubėjo: daugiau aptarinėjo, ką valgys – kebabus ar ką kitką…
Vėl sulaukęs pareigūnų dėmesio, Mindaugas V. atsisakė pasirašyti pažeidimo protokolą, nes neįžvelgė savo kaltės – greičio neviršijo, lenkė ne sankryžoje. Dar daugiau, buvo įsitikinęs, kad patys pareigūnai pažeidė taisykles, nes specialiai važiavo lėtai ir provokavo jį pažeisti KET.
Įvažiavimas į kiemą – sankryža?
Kadangi pažeidimo protokolo nepasirašė ir kaltės nepripažino, klausimą dėl teisių „padėjimo į stalčių“ keturiems mėnesiams sprendė teismas. Didžiulei Mindaugo V. ir advokato nuostabai, pareigūnai vis tiek įtikinėjo, kad toje vietoje yra sankryža, nors nesugebėjo nurodyti, kokie keliai ar gatvės susikerta ir kokie jų numeriai, pavadinimai.
„Teismas nusprendė, kad esu kaltas – lenkiau sankryžoje, nes Stoties gatvėje yra ženklas „Pagrindinis kelias“, o iš UAB „Juoregos“ kiemo išvažiavimo – „Duoti kelią“. Tačiau nuo kada įvažiavimas į kiemą laikomas sankryža?! Kažkas sugalvojo, pasistatė ženklą, o kalti lieka vairuotojai…“ – piktinosi teismo sprendimu.
Plungiškis nutarė nenuleisti rankų ir įrodyti savo teisybę. Pirmiausia pabandė išsiaiškinti, kokios gatvės ar keliai susikerta toje vietoje. Dėl to pirmiausia kreipėsi į miesto seniūną Gintarą Domarką. Pastarasis patikino, kad tai nėra sankryža, nes ten yra įvažiavimas į įmonių teritoriją iš pagrindinės gatvės.
Kad galėtų tvirčiau argumentuoti skundžiant teismo sprendimą, kreipėsi į LAKD prie Susisiekimo ministerijos Valstybinės reikšmės kelių ir tiltų priežiūros skyriaus vyriausiąjį specialistą Almantą Rainį su prašymu paaiškinti, ar „įvažiavimas į minėtą teritoriją yra sankryža.“ Kad būtų aiškiau, pridėjo ne tik nuotraukas, bet ir nurodė kelio pavadinimą, koordinates, kur yra minėta vieta.
„Dar tą pačią dieną gavau atsakymą, kad tai ne sankryža, o įvažiavimas į įmonės teritoriją. Žemėlapyje aiškiai matosi akligatvis. Paklausiau, ar gali toje vietoje būti pastatytas ženklas „Pagrindinis kelias“. Gavau atsakymą, kad turėtų būti pastatytas ženklas „Akligatvis“, o senasis panaikintas. Tuo esą jis pats pasirūpins“, – susirašinėjimą parodė Mindaugas V. Jis tada tikėjosi, kad galės į šipulius sumalti pareigūnų teiginius. Pasirodo, džiaugtasi per anksti, nes…
Nuomonė pasikeitė
Beveik po savaitės A. Rainio pasiteiravus, kodėl dar nepašalintas ženklas, lyg perkūnas iš giedro dangaus plungiškį pasiekė laiškas: „Gavau atsakymą iš LAKD, kad dėl intensyvaus eismo ir riboto matomumo išvažiuojant, kelio ženklai reikalingi, ir policija (!) jų pašalinimui nepritaria“. Pasikeitusi atsakingų asmenų pozicija nustebino. „Policija nepritaria, tai jau galima daryti ką nori? Bet juk sankryžos toje vietoje nėra, tad ir tokio kelio ženklinimo negali būti!“ – stebėjosi Mindaugas V.
Įstatymai nė motais…
Tačiau net ir tuomet plungiškis rankų nenuleido. Jis tvirtai tiki, kad įstatymai yra aukščiau bet kokių valdininkų sprendimų. Todėl pradėjo domėtis įstatymais, kurie reglamentuoja sankryžos sąvoką…
„Sankryža – kelių kirtimosi, jungimosi arba atsišakojimo viename lygyje vieta, įskaitant atvirus plotus, kuriuos sudaro kelių susikirtimai, susijungimai arba atsišakojimai. Sankryžomis nelaikomos vietos, kur išvažiuojama iš kelio į esančias šalia jo teritorijas arba įvažiuojama į kelią iš šalia jo esančių teritorijų. Sankryža yra reguliuojama, jei eismą joje reguliuoja šviesoforai arba reguliuotojas. Skirtingo lygio sankryžos yra tos, kuriose keliai jungiasi ne viename aukštyje ir yra nuovažos, kuriomis eismas vyksta nuo vieno kelio prie kito“, – rašoma Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 61 str., kur aiškiai apibrėžta sankryžos sąvoka, tiksliai nusakoma, kas laikoma sankryža, o kas nelaikoma.
Dar daugiau – pagal Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 11 straipsnį (Saugių eismo sąlygų užtikrinimas keliuose) kelio savininkas (valdytojas) privalo užtikrinti, kad kelias būtų tinkamas transporto priemonių ir pėsčiųjų eismui bei atitiktų teisės aktų reikalavimus. Šiuo atveju Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2012 m. sausio 31 d. įsakymu Nr.3-83 (toliau 94.5.) ženklas Nr. 201 neturi būti įrengiamas prieš įvažiavimo (išvažiavimo) į kelią iš šalia esančių teritorijų, taip pat prieš skirtingo lygio sankryžų nuovažas (įvažas).
Susipažinęs su įstatymais ir būdamas tikras savo teisumu, plungiškis kreipėsi tiesiai į LAKD.
Tačiau spalio 31 d. gautas atsakymas pribloškė dar labiau: laikinai LAKD direktoriaus pareigas einančio Vitalijaus Andrejevo rašte cituojami tie patys išvardinti įstatymai, o pabaigoje viskas apvirsta aukštyn kojomis. „Jūsų nurodytoje vietoje susikerta valstybinės reikšmės kelias su vietinės reikšmės keliu (!), esančiu tarp įvažiavimų į teritorijas, todėl šio kelių susikirtimo negalima laikyti nei nuovaža, nei įvažiavimu į teritoriją“ – rašoma atsakyme. „Tai koks to kelio ar gatvės numeris, pavadinimas, kur ir kaip jis įregistruotas ir kur uždėti ženklai su pavadinimu?“ – stebėjosi Mindaugas V., pasiryžęs valdininkų absurdus paneigti apygardos eisme.
„Aš kaltas, tačiau kodėl niekas nežiūri į pareigūnų pažeidimus?“
Šioje istorijoje plungiškis siekia ne tik įrodyti savo teisumą, bet ir parodyti pareigūnų kaltę. „Klausantis policijos ekipažo garso įrašo, stebina pareigūnų vartojami keiksmažodžiai ir atviras provokavimas. Pavyzdžiui, kai aš jiems pyptelėjau, kad praleistų pasitraukdami į šoną arba padidintų greitį, labai gerai girdisi pareigūnės komanda vairuotojui prilėtinti greitį. Ji matė mane per galinio vaizdo įrašinėjimą, tad, manau, jie specialiai siekė mane priversti, kaip jie sako, pažeisti KET“, – piktinosi Mindaugas V. ir pridūrė, kad tai ne vienintelis, jo manymu, pareigūnų pažeidimas. „Savo paaiškinime jie tvirtina važiavę 38 km/val. greičiu. Tačiau ties „Senukais“ greitis ribojamas iki 30 km/val., o tai jau 8 km/val. greičiau: kodėl pareigūnai nefiksuoja kolegų pažeidimo, nors šie patys tai nurodo? Be to, manau, ir čia jie sako ne visą tiesą. Pagal jų pačių filmuotą medžiagą, kurioje rodomas ir laikas, labai nesunku nustatyti, kad atkarpoje tarp tilto ir posūkio į Stoties gatvę, įvertinus atstumą ir laiką, jų greitis buvo kiek didesnis nei 38 km/val.“
Plungiškis mano, kad jis buvo provokuojamas ir duoti kyšį. „Man stovint prie jų automobilio ir atsisakius pasirašyti protokolą, ilgą laiką buvo tylima, kažko laukiama, o pasakius, kad tai skųsiu, buvo pasakyta: „Tyla – gera byla“. Ką reiškia tokios užuominos?“
„Jei ten sankryža, tai ji yra ir įvažiavime į „Vičiūnus“
Tokios nuomonės laikosi miesto seniūnas G. Domarkas. Pasak jo, Stoties gatvė nepriklauso seniūnijai. Tai valstybinės reikšmės kelias, ir jį seniau administravo VĮ „Telšių regiono keliai“, o dabar – reorganizuota ir sujungta kita įmonė. „Net nežinau, kur ji randasi… Tačiau ten tikrai yra įvažiavimas į įmonių teritoriją, jam nėra suteiktas gatvės ar kelio statusas, jis niekur neįregistruotas, neturi pavadinimo. Tokių įvažiavimų toje ir kitose miesto vietose yra kiek tik nori, ir jie nelaikomi gatvėmis ar keliais“, – redakcijai sakė seniūnas ir teigė puikiai suprantantis absurdišką situaciją, į kurią pakliuvo plungiškis.
Tad jei sankryžos ten nėra, o ženklai neatitinka KET, kodėl baudžiamas vairuotojas? Kodėl vadovaujamasi neaišku kieno pastatytais ženklais, bet ne įstatymais? Ir ar pareigūnai neturėtų laikytis protingumo kriterijų vertindami atitinkamas situacijas? Juolab, kad vairuotojas nei greičio viršijo, nei kliudė eismui? O gal išties, kaip sako plungiškiai, pareigūnai, lėtai važiuodami, patys provokuoja pažeisti KET?…
Petras ŽILIUS
Nuotraukoje: Pasirodo, įvažiavimas į įmonių „Palska“ ir „Juorega“ teritorijas yra vietinės reikšmės kelias, nors kaip gatvė ar kelias jis niekur neregistruotas, neturi nei pavadinimo, nei numerio… Bet tai netrukdo policijos pareigūnams teigti, kad tai sankryža, ir bausti toje vietoje lenkiančius vairuotojus.



