„Lengva ranka neturėtume laiminti tokių sprendimų…“
Kaip įprasta, Rietavo savivaldybės Finansų ir ekonomikos komiteto posėdyje buvo tvarkomasi su piniginiais reikalais. Padidinti atlyginimus pritarta savivaldybės administracijos direktoriui ir jo pavaduotojui, nuo nuomos mokesčio neprieštarauta atleisti prašymus pateikusius Birutę Gedminaitę ir UAB „Rietuva“. Daugiausia klausimų komiteto nariams sukėlė sprendimo projektas dėl skolų pripažinimo beviltiškomis.
Pasikeitus priedų dydžiams (padidėjo 10 proc.), pritarta nuo balandžio 1 dienos nustatyti Rietavo savivaldybės administracijos direktoriui Vytautui Dičiūnui 17 pareigybės kategoriją ir 25 proc. pareiginės algos dydžio priemoką už įprastą darbo krūvį viršijančią veiklą. Už tarnybos Lietuvos valstybei stažą mokėti 18 proc. priedą. Neprieštarauta ir kitam analogiškam sprendimo projektui – nustatyti Rietavo savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojui Antanui Aužbikavičiui 16 pareigybės kategoriją ir 25 proc. pareiginės algos dydžio priemoką už įprastą darbo krūvį viršijančią veiklą. Už tarnybos Lietuvos valstybei stažą mokėti 27 proc. priedą.
Atsižvelgus į Rietavo savivaldybės kultūros centro direktorės Birutės Gedminaitės prašymą, pritarta sprendimo projektui atleisti ją nuo būsto, esančio Rietave, Plungės g. 18-1, nuomos mokesčio (nuo balandžio 1 iki rugpjūčio 31 d.). B. Gedminaitė atleidžiama nuo nuomos mokesčio, nes prieš tai buvusiai nuomininkei sumokėjo 150 Eur už minėtame bute įrengtas žaliuzes.
Atsižvelgdami į UAB „Rietuva“ kovo 19 d. prašymą, komiteto nariai sutiko sumažinti UAB „Rietuva“ valstybinės žemės nuomos mokestį už komercinės paskirties žemės sklypą (7,6413 ha), esantį Rietavo mieste, Vatušių g. 6A. Mokestis 2018 m. sumažinamas 100 proc., 2019 m. – 50 proc., 2020 m. – 30 proc. Savivaldybės meras Antanas Černeckis aiškino, kad tokį sprendimą, kai naujai ateinančiam verslui yra taikomos lengvatos, yra priėmusi savivaldybės Taryba. UAB „Rietuva“ gamybą pradėjo šių metų sausio mėnesį, oficialus atidarymas numatomas balandį.
Ilgiausiai komitete apsistota ties klausimu dėl skolų, kurioms 2018 m. sausio 1 d. suėjo mokesčio priverstinio išieškojimo senaties terminas, pripažinimo beviltiškomis. Rietavo savivaldybės rinkliavos mokėtojų beviltiškų skolų sąraše – 225 asmenys ar įmonės. Bendra skolos suma – 7976,65 Eur. UAB „Telšių regiono atliekų tvarkymo centras“ (TRATC) Savivaldybei pateikė prašymą skolas pripažinti beviltiškomis ir leisti jas nurašyti. Administratorius pateikė sąrašus rinkliavos mokėtojų, kurių skolos daliai (2018 m. sausio 1 d.) suėjo senaties terminas ir pagal galiojančius įstatymus išieškoti rinkliavos mokesčio nebegalima. Senaties terminas suėjo už laikotarpį nuo 2011 m. sausio 1 d. iki 2012 m. gruodžio 31 d.
Apie susidariusį skolininkų sąrašą pasakojo posėdyje dalyvavęs TRATC Rinkliavos skyriaus vedėjas Antanas Vaišnoras ir skolų administravimo specialistė Sandra Gaučienė. A. Vaišnoras sakė, kad su susidariusiomis skolomis pasamdytas specialistas pradėjo dirbti nuo 2015 m., tačiau vienam asmeniui aprėpti viso regiono skolininkus nepakako laiko ir jėgų. Per visą regioną susidaro apie 1 500 nemokių klientų per metus, geriausiu atveju aprėpti pavyksta tik 500. Įmonei dirbti su skolų išieškojimu reikėtų bent dviejų darbuotojų. Nors skolos gana mažos, išieškojimas kainuoja brangiai, tam reikia daug laiko ir resursų, nes su kiekvienu skolininku tenka dirbti individualiai.
Įmonei dėl neorganizuotumo didelių priekaištų turėjo tiek meras A. Černeckis, tiek kiti komiteto nariai. „Tai didelė bėda Savivaldybei, kuri grimzta į dugną, kadangi TRATC skolų neišieško. Lengva ranka neturėtume laiminti tokių sprendimų, nes nemokių klientų sąraše matome pažįstamų žmonių, kurie gyvi, dirbantys, taip pat įmonių, kurios klesti. Skolų išieškoti dėl suėjusio senaties termino dabar nebeįmanoma, įmonei reikėtų greičiau krutėti, kad tas terminas neatsirastų“, – sakė A. Černeckis. Kad tai didžiulė problema, pritarė ir komiteto narys Jonas Eugenijus Bačinskas. „Kodėl Savivaldybė turi atsakyti už tai, ko jūs nepadarote. Sąraše yra ir jau mirusių gyventojų, taip pat bankrutavusių įmonių, tačiau didžioji sąrašo dalis – mokūs gyventojai. Dabar atnešėte tokį sąrašą, kitąmet atnešite kitą. Etatų skaičiaus trūkumas yra jūsų įmonės vidaus reikalas. Įmonės viduje turėtumėte apsitarti, ką daryti, kad tokių problemų nebūtų. Išieškojimo funkcija yra deleguota TRATC, jūs šį darbą turite padaryti“, – kalbėjo komiteto narys. Po ilgų diskusijų sprendimui pritarta akcentuojant, kad įmonė tvarkytųsi savo viduje ir kad sąraše nebeliktų skolininkų, kurie turi pastovias pajamas ir yra mokūs.
Dalia BARCYTĖ
Nuotraukoje: Anot J. E. Bačinsko (dešinėje) skolų išieškojimo funkcija yra deleguota UAB „TRATC“, kuri šį darbą ir turi padaryti.



