Ketvirtadienis, 2024 m. balandžio 25 d.

Rie­ta­vas vėl pir­ma­sis Lie­tu­vo­je!

Rug­sė­jo 16 die­ną Rie­ta­vo tu­riz­mo ir ver­slo in­for­ma­ci­jos cen­tre vy­ko pro­jek­to „CO2 ma­ži­ni­mas lo­gis­ti­ko­je“ (LCL – Low Car­bon Lo­gis­tics) bai­gia­mo­ji kon­fe­ren­ci­ja, ku­rio­je bu­vo pri­sta­to­mi tarp­tau­ti­nių part­ne­rių ir Rie­ta­vo sa­vi­val­dy­bės pa­siek­ti re­zul­ta­tai, pa­si­da­lin­ta at­ei­ties per­spek­ty­vo­mis dėl CO2 emi­si­jų ma­ži­ni­mo bei ga­li­my­bė iš ar­čiau pa­ma­ty­ti mo­der­niau­siais tech­no­lo­gi­niais spren­di­mais ap­rū­pin­tą iš­ma­nų­jį hib­ri­di­nį (In­tel­li­gent Plug in Hyb­rid) kro­vi­ni­nį au­to­mo­bi­lį – pir­mą­ją to­kio ti­po trans­por­to prie­mo­nę Lie­tu­vo­je.

Pa­si­nau­do­jant tarp­tau­ti­nių „Low Car­bon Lo­gis­tics“ ini­cia­ty­vos part­ne­rių pa­tir­ti­mi, bu­vo ty­ri­nė­ja­mos ge­riau­sios Eu­ro­pos ša­lių prak­ti­kos sie­kiant ma­žin­ti vi­du­ti­nio ir sun­kaus trans­por­to po­vei­kį mies­tų tar­šos, triukš­mo, in­ten­sy­vu­mo as­pek­tais. Rie­ta­vo sa­vi­val­dy­bė drau­ge su Rie­ta­vo tu­riz­mo ir ver­slo in­for­ma­ci­jos cen­tru ry­žo­si pri­si­jung­ti prie LCL (ne­tar­šios lo­gis­ti­kos) part­ne­rių pro­jek­to siek­da­mi įgy­ti pa­tir­ties įgy­ven­di­nant kon­kre­čias tar­šos ma­ži­ni­mo prie­mo­nes.
Pro­jek­to kon­sul­tan­tas Ug­nius Sa­vic­kas kal­bė­jo, kad ke­lių trans­por­tas yra reikš­min­giau­sias tar­šos šal­ti­nis šilt­na­mio efek­tą su­ke­lian­čių du­jų emi­si­jo­je, ap­iman­tis vi­sas trans­por­to rū­šis (au­to­bu­sus, ke­lei­vi­nius au­to­mo­bi­lius, leng­vus kro­vi­ni­nius au­to­mo­bi­lius, mo­to­cik­lus, mo­to­ro­le­rius). Ka­dan­gi ne­sa­me pa­jė­gūs ma­žin­ti trans­por­to prie­mo­nių skai­čiaus, šia ini­cia­ty­va bu­vo sie­kia­ma švies­ti vi­suo­me­nę ir de­monst­ruo­ti drau­giš­kos ap­lin­kai ku­ro rū­šies trans­por­tą kaip tin­ka­miau­sią al­ter­na­ty­vą. LCL pro­jek­tu pra­dė­tos ma­žai ter­ša­lų iš­ski­rian­čios lo­gis­ti­kos struk­tū­rų stei­gi­mo ini­cia­ty­vos pen­kio­se Pie­tų Bal­ti­jos (PB) re­gio­no vie­to­se (9 pro­jek­to part­ne­riai ir 2 aso­ci­juo­ti part­ne­riai), su­tei­kiant ge­rų­jų prak­ti­kų pa­vyz­džius, ku­rie pri­tai­ky­ti pro­jek­to re­gio­nuo­se. Pro­jek­to me­tu at­lik­ta prie­lai­dų ana­li­zė (trans­por­to srau­tai, pre­kių rū­šys, veik­los kryp­tys ir kt.), jung­ti­nis ma­žai an­glies diok­si­do iš­ski­rian­čios lo­gis­ti­kos kon­cep­ci­jos vys­ty­mas PB. Ben­dra­dar­biau­jant su part­ne­riais, pa­reng­tos mies­tų/re­gio­nų kon­cep­ci­jos, veik­los pla­nai ir il­ga­lai­kės stra­te­gi­jos, pri­tai­ky­tos pa­gal vie­tos po­rei­kius. Taip pat įgy­ven­din­tos 5 pi­lo­ti­nės/eks­pe­ri­men­ti­nės prie­mo­nės skir­tin­go­se Bal­ti­jos re­gio­no vie­to­vė­se – Rie­ta­ve, Ne­rin­go­je, Olof­stro­me (Šve­di­ja), Bad Do­be­ra­ne (Vo­kie­ti­ja) ir Star­gar­de (Len­ki­ja). Su­bur­ta tarp­tau­ti­nė eks­per­tų ko­man­da, ku­ri da­li­ja­si su­kaup­to­mis ži­nio­mis, pa­tir­ti­mis ir pa­gal­ba kon­kre­tiems re­gio­nams ža­lio­sios lo­gis­ti­kos įgy­ven­di­ni­mo klau­si­mais, įvyk­dy­ti tarp­tau­ti­niai ma­žiau tar­šios lo­gis­ti­kos ap­do­va­no­ji­mai.
Bai­gia­mo­jo­je kon­fe­ren­ci­jo­je svei­ki­ni­mo žo­dį ta­rė sa­vi­val­dy­bės me­ras An­ta­nas Čer­nec­kis. „Kal­ba­me apie glo­ba­lius da­ly­kus, bet su­vo­kia­me, kad šie da­ly­kai su­si­da­ro iš la­bai smul­kių, vie­tos rei­ka­lų. Re­zul­ta­tas dvi­pu­sis: pro­jek­to vyk­dy­mas pri­ver­tė ne­ma­žai žmo­nių su­si­mąs­ty­ti, su­vok­ti, apie ko­kias pro­ble­mas kal­ba­me, ir ki­ta da­lis – kon­kre­tus įran­kis, au­to­mo­bi­lio įsi­gi­ji­mas. Au­to­mo­bi­lis yra pui­kus pa­vyz­dys, pa­ro­dan­tis, nuo ko rei­kia pra­dė­ti da­ry­ti dar­bus, kad bū­tų su­vok­tas pro­ble­mos dy­dis ir es­mė. Ma­nau, kad ne tik Rie­ta­vo, bet ir ki­tų mies­tų, ša­lių žmo­nių gal­vo­se su­si­da­rė rim­tes­nis po­žiū­ris į ap­lin­kos tar­šą. Ti­kiu, kad iš to­kių pa­vyz­di­nių pro­jek­tų iš­si­vys­tys di­de­li pro­jek­tai ir pro­gra­mos vals­ty­bi­niu mas­tu“, – kal­bė­jo me­ras. A. Čer­nec­kis pa­dė­ko­jo vi­siems pro­jek­to part­ne­riams ir da­ly­viams, at­li­ku­siems il­gą ir sun­kų dar­bą.
Ben­drą vi­so pro­jek­to per­spek­ty­vą ap­ta­rė pro­jek­to va­do­vė To­run Is­ra­els­son. Ji mi­nė­jo, kad di­džiau­sias ke­lia­mas iš­šū­kis bu­vo kli­ma­tas ir jo kri­zė bei kaip trans­por­tas įta­ko­ja kli­ma­to po­ky­čius. Bu­vo sie­kia­ma pa­da­ry­ti trans­por­tą ne­pri­klau­so­mą nuo kie­to­jo ku­ro. Nuo 2013 m. pra­si­dė­jo itin spar­tus tar­šos di­dė­ji­mas, o tai įta­ko­jo pre­ky­ba in­ter­ne­tu, tad pro­jek­to ei­go­je bu­vo ieš­ko­ma bū­dų, kaip bū­tų ga­li­ma pri­sta­ty­ti pre­kes pa­kei­čiant ku­ro rū­šį – kaip ap­lin­ko­sau­gos pro­ble­mas ga­lė­tų iš­spręs­ti kro­vi­ni­niai elek­tri­niai dvi­ra­čiai. Pa­vyz­džiui, Len­ki­jo­je tir­ta in­fra­struk­tū­ra dvi­ra­čių va­žia­vi­mui ir ke­lių marš­ru­tų op­ti­mi­za­vi­mui, Vo­kie­ti­jo­je su­kur­tos sto­te­lės kro­vi­niams-pre­kėms, ku­rio­se jie san­dė­liuo­ja­mi, o vė­liau iš­ve­ža­mi gam­tai drau­giš­ku trans­por­tu, Šve­di­jo­je ap­lin­kos tvar­ky­to­jai va­ži­nė­ja gam­tai drau­giš­kais kro­vi­ni­niais dvi­ra­čiais.
Vie­nas iš pro­jek­to part­ne­rių – Šče­ci­no lai­vy­bos uni­ver­si­te­to at­sto­vas Sta­nisław Iwan – kon­fe­ren­ci­jos da­ly­viams pa­sa­ko­jo apie moks­li­nį pri­si­dė­ji­mą prie šio pro­jek­to. Ža­lie­ji mies­tai or­ga­ni­zuo­ja kon­fe­ren­ci­jas, vie­na jų vy­ko per­nai Stam­bu­le (Tur­ki­ja), ir tai bu­vo tar­si įna­šas į LCL pro­jek­to veik­las. Da­ly­va­vo 98 da­ly­viai iš 15–16 ša­lių, to­kių kaip Ja­po­ni­ja, Ki­ni­ja, Bra­zi­li­ja, Aust­ra­li­ja, Eu­ro­pos ša­lių, bei, ži­no­ma, šio pro­jek­to part­ne­riai. Pra­ne­ši­mai apie mies­tų po­ky­čius lo­gis­ti­kos sri­ty­je bu­vo pub­li­kuo­ja­mi moks­li­niuo­se žur­na­luo­se.
Ža­lio­sios po­li­ti­kos ins­ti­tu­to at­sto­vė Ie­va Bud­rai­tė pri­sta­tė ma­žiau tar­šios lo­gis­ti­kos ap­do­va­no­ji­mus, ku­rių tiks­las – at­kreip­ti dė­me­sį į po­ky­čių ly­de­rius, ku­rie jau da­bar ieš­ko spren­di­mų, kaip už­tik­rin­ti lo­gis­ti­kos ža­lu­mą. Tu­ri bū­ti ak­cen­tuo­ja­mas ne tik kuo ma­žes­nis po­vei­kis gam­tai bei žmo­nių svei­ka­tai, bet ir ku­ria­ma eko­no­mi­nė nau­da įmo­nei. Bu­vo sie­kia­ma ras­ti po­ky­čių ly­de­rius, ieš­kan­čius ma­žiau tar­šių il­ga­lai­kių spren­di­nių, ku­rie įkvėp­tų po­ky­čiams ir ki­tus. Kon­kur­sas vy­ko ke­liais eta­pais – tarp­tau­ti­niu ir na­cio­na­li­niu, ku­rių me­tu bu­vo ren­ka­mi nu­ga­lė­to­jai ver­slo įmo­nių, sa­vi­val­dy­bių ir ne­vy­riau­sy­bi­nių or­ga­ni­za­ci­jų ka­te­go­ri­jo­se. Nu­ga­lė­to­jams su­tei­kia­mas at­pa­ži­ni­mo ir įver­ti­ni­mo sim­bo­lis – Ma­žiau tar­šios lo­gis­ti­kos ap­do­va­no­ji­mų žen­klas.
Kon­kre­čiai apie Rie­ta­vo at­ve­jį kal­bė­jo U. Sa­vic­kas. Žvel­giant į sta­tis­ti­ką, aki­vaiz­du, kad tar­ša tik di­dės, jei ne­bus im­ta­si po­ky­čių. Pa­gal ku­ro są­nau­das, di­džiau­si tar­šos ro­dik­liai pa­ste­bi­mi ke­lių trans­por­to sek­to­riu­je, daug ma­žes­ni oro trans­por­to, trau­ki­nių, ūki­nin­kų tech­ni­kos, ka­ri­nės avia­ci­jos. No­rint pa­siek­ti tam tik­rų po­ky­čių, rei­kia tai­ky­tis į di­džiau­sią tar­šą ke­lian­tį sek­to­rių. Su­ma­ži­nus bent ke­lis pro­cen­tus ke­lių trans­por­to ke­lia­mos tar­šos, bus pa­siek­ti ge­riau­si re­zul­ta­tai. Ma­ty­da­mi šiuos sta­tis­ti­nius duo­me­nis, pro­jek­to ren­gė­jai dir­bo tri­mis pa­grin­di­nė­mis kryp­ti­mis: kon­so­li­da­vi­mo idė­jos, da­li­ji­mo­si eko­no­mi­kos ir LCL prie­mo­nės įgy­ven­di­ni­mo. „Eko­lo­gi­nės trans­por­to prie­mo­nės yra la­bai bran­gios, Sa­vi­val­dy­bė be pro­jek­to ne­bū­tų pa­jė­gi pa­ti įsi­gy­ti ap­lin­kai drau­giš­ko au­to­mo­bi­lio. Pats au­to­mo­bi­lis yra ma­žo­ji vi­so pro­jek­to da­lis, svar­biau prie žmo­nių pri­ar­tin­ti nau­ją­ją re­a­ly­bę, pa­ro­dy­ti, kad to­kie au­to­mo­bi­liai eg­zis­tuo­ja vi­sai ša­lia mū­sų“, – sa­kė U. Sa­vic­kas.
Ga­liau­siai vi­si kon­fe­ren­ci­jos da­ly­viai ir sve­čiai bu­vo pa­kvies­ti į lau­ką ap­žiū­rė­ti nau­jo­jo au­to­mo­bi­lo, ku­ris ati­te­ko Rie­ta­vo mies­to se­niū­ni­jai. Iš­ma­nus hib­ri­di­nis (In­tel­li­gent Plug in Hyb­rid) kro­vi­ni­nis au­to­mo­bi­lis (3,5 to­nų ka­te­go­ri­ja) „Ive­co Dai­ly“ va­ro­mas pa­krau­na­mu elek­tri­niu ir al­ter­na­ty­viai dy­ze­li­niu va­rik­liais. To­kio ti­po au­to­mo­bi­lis yra ne tik iš­ma­nus, efek­ty­vus, bet ir drau­giš­kas ap­lin­kai. Au­to­mo­bi­lis GPS pa­gal­ba ga­li nu­sta­ty­ti ža­li­ą­sias mies­tų zo­nas ir jo­se au­to­ma­tiš­kai per­si­jun­gia į elek­tri­nį re­ži­mą. Eks­plo­a­tuo­jant au­to­mo­bi­lį miš­riuo­ju re­ži­mu, ku­ro są­nau­dos su­ma­ži­na­mos 25 proc. Pa­si­tel­kus re­ge­ne­ra­vi­mo sis­te­mą, elek­tros aku­mu­lia­to­riai yra krau­na­mi au­to­mo­bi­lio stab­dy­mo me­tu. Šią ma­ši­ną eks­plo­a­tuo­jant tik elek­tri­niu va­rik­liu, vie­nu įkro­vi­mu ga­li­ma nu­va­žiuo­ti 50 km at­stu­mą – to­kiu bū­du dy­ze­li­no są­nau­dos su­da­rys 0,5–1 lit­rą 100-ui ki­lo­met­rų. Va­žiuo­jant il­ges­nes dis­tan­ci­jas hib­ri­di­niu re­ži­mu, są­nau­dos šiek tiek kils (2–3 lit­rai 100-ui ki­lo­met­rų). Au­to­mo­bi­lis taip pat tu­ri ir lė­to pa­kro­vi­mo sto­te­lę, ku­ri lai­ko­ma ga­ra­že ir pa­krau­na au­to­mo­bi­lį per 4–5 va­lan­das. U. Sa­vic­kas sa­kė, kad to­kie kro­vi­ni­niai au­to­mo­bi­liai tin­ka­mes­ni vie­to­vė­se, ku­rio­se rei­kia va­žiuo­ti trum­pes­nes dis­tan­ci­jas. Tad va­ži­nė­jant Rie­ta­ve, bus ga­li­ma iš­si­vers­ti vien elek­tra, dy­ze­li­no be­veik ne­pri­reiks. Rie­ta­vo se­niū­ni­ja iki šiol tu­rė­jo se­ną „Vols­wa­gen Trans­por­ter“ au­to­mo­bi­lį, ku­ris vi­du­ti­niš­kai nau­do­jo 10 lit­rų dy­ze­li­no 100-ui ki­lo­met­rų ir ge­ne­ruo­da­vo 1380 kg an­glies dvi­de­gi­nio per me­tus (nu­va­žiuo­jant per mė­ne­sį maž­daug 500 km trum­po­mis dis­tan­ci­jo­mis). Su nau­juo­ju au­to­mo­bi­liu at­mos­fe­ros tar­ša bus su­ma­žin­ta iki 92 proc. (iš­me­ta­ma net 966 kg an­glies dvi­de­gi­nio ma­žiau). To­kio au­to­mo­bi­lio, ku­rį bū­tų įsi­gi­ju­si sa­vi­val­da, mū­sų ša­ly­je ki­tur nė­ra, Rie­ta­vas yra pir­ma­sis ir tam­pa pui­kiu pa­vyz­džiu Lie­tu­vai.
Pro­jek­tas fi­nan­suo­tas In­ter­reg V-A Pie­tų Bal­ti­jos ben­dra­dar­bia­vi­mo per sie­ną pro­gra­mos bei pro­jek­to part­ne­rių lė­šo­mis. Ben­dras pro­jek­to biu­dže­tas – 1 788 146,37 Eur. Rie­ta­vo tu­riz­mo ir ver­slo in­for­ma­ci­jos cen­tro biu­dže­tas – 129 306 Eur, Rie­ta­vo sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­jos – 153 900 Eur.
Be au­to­mo­bi­lio, bu­vo ga­li­ma ap­žiū­rė­ti, iš­ban­dy­ti kro­vi­ni­nį elek­tri­nį dvi­ra­tį. Šią trans­por­to prie­mo­nę, ku­rios ver­tė apie 4000 Eur, pa­gal pro­jek­tą „Sėk­mės ko­man­da“ įsi­gi­jo aso­cia­ci­ja Rie­ta­vo mo­te­rų už­im­tu­mo cen­tras. Šio dvi­ra­čio at­si­ra­di­mą įta­ko­jo LCL pro­jek­te plė­to­tos te­mos, tai dar vie­nas „ža­lia­sis“ re­zul­ta­tas. Dvi­ra­čio ga­lia ga­na di­de­lė, tad lais­vai ga­li įva­žiuo­ti į sta­čiau­sią kal­ną. Va­rik­lis tu­ri ne­ma­žai su­ki­mo mo­men­tų ir te­oriš­kai ga­li pa­temp­ti au­to­bu­są, pil­ną žmo­nių. Yra at­bu­li­nė pa­va­ra, pa­de­dan­ti leng­vai ap­si­suk­ti, taip pat prie­ka­bė­lė, ku­rio­je pa­to­gu vež­ti įvai­rius daik­tus. Grei­tis ap­ri­bo­tas iki le­ga­laus, tin­ka­mo eks­plo­a­tuo­ti elek­tri­nį dvi­ra­tį be pa­pil­do­mų li­cen­ci­jų ar vai­ruo­to­jo pa­žy­mė­ji­mo.

 

Daugiau: krovinių gabenimas

 

S-471

Nuotraukoje: Bendra konferencijos dalyvių nuotrauka.

Komentarai
Kiti straipsniai