Plungės Senamiesčio mokykloje baigtas įgyvendinti projektas „Mokymasis netradicinėje aplinkoje“
Kokią mokymosi aplinką vadiname netradicine? Kodėl pastaruoju metu pabrėžiamas mokymasis netradicinėse aplinkose? Ką duoda toks mokymasis: aplinkos pakeitimą ar teisėtą pretekstą nebūti tradicinėje mokymo įstaigoje? Ar formuoja kolektyvą? O gal mokymasis už tradicinio mokymo įstaigos ribų suteikia mokymosi temai gyvenimišką pagrindą, padeda suprasti, kodėl to mokomės ir kad išmoktą dalyką panaudosime gyvenime? Kam reikia mokymosi netradicinėje aplinkoje: mokymo įstaigai, mokytojams, mokiniams, įdomiam mokymuisi, netradicinei mokymo įstaigai (muziejui, bibliotekai ar kt.)? Ar išvyka į netradicinio mokymosi vietą siejama su mokymosi tikslais ir mokomojo dalyko įsisavinimu, gilinimu, pastiprinimu, ar tai tėra įspūdžių paieška, mokymosi paįvairinimas? Kaip skiriasi mokymosi tradicinėse mokymo įstaigose ir netradicinėse aplinkose kokybė?
Šiuos ir daugelį kitų su mokymusi netradicinėse aplinkose susijusių klausimų nagrinėjo Plungės Senamiesčio pagrindinė mokykla 2016–2018 mokslo metais, įgyvendindama tarpmokyklinės strateginės partnerystės projektą „Mokymasis netradicinėje aplinkoje“ („Learning through Outdoor Experience“) pagal Erasmus+ 2 programą.
Įgyvendinant šį projektą, pamokos mokykloje buvo organizuojamos neįprastose erdvėse, diskutuota su mokytojais, mokiniais ir jų tėvais bei projekto partneriais iš Rumunijos, Lenkijos ir Makedonijos apie mokymosi netradicinėje aplinkoje naudą.
Žinome, kad Senamiesčio mokykla yra darbšti, veikli ir dūzgianti kaip bičių avilys. Dar nespėjus išblėsti 2013–2015 metais įgyvendinto projekto „Valgyk išmintingai“ („Eat Smart“) su Portugalijos, Belgijos, Bulgarijos ir Turkijos mokyklomis įspūdžiams, aktyvi Plungės Senamiesčio mokyklos bendruomenė su naujais partneriais iš užsienio jau spėjo įgyvendinti ir 2016 metais prasidėjusį tarpmokyklinės strateginės partnerystės projektą „Mokymas(-is) netradicinėje aplinkoje“ („Learning through Outdoor Experiences“) pagal Erasmus+ 2 pagrindinio veiksmo bendrojo ugdymo sektoriaus programą.
Mokyklos direktoriaus pavaduotoja ugdymui Sandra Jankauskienė į projektą pakvietė Rumunijos, Lenkijos ir Makedonijos mokyklas bendradarbiauti, vykdyti veiklą, kurios tikslas – suteikti mokiniams ne tik akademinių žinių, bet ir įgūdžių kurti sėkmingą savo gyvenimą organizuojant pamokas netradicinėse erdvėse.
Dar 2016 m. lapkričio 29 d. – gruodžio 1 d. Makedonijoje, Kumanovo mieste, vyko projekto koordinatorių ir narių pirmasis susitikimas-mokymai. Čia mokyklos pavaduotoja S. Jankauskienė, technologijų mokytoja B. Uthnė bei lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja R. Paulikienė pristatė Lietuvą, miestą, savo mokyklą, mokykloje atliktų tyrimų rezultatus; su partneriais iš kitų šalių aptarė 2016–2018 metų bendros veiklos kryptis, susitikimų datas. Kumanovo miesto Pero Nakovo mokyklos mokytojų komanda svečiams atvėrė klasių duris, leido pažvelgti, kaip organizuojamas ir vykdomas ugdymas. Mokykla, projekto partnerius dosniai vaišindama tradiciniais savo tautos patiekalais, parodė tikrą makedonišką bendruomeniškumą, dėmesingumą, paprastumą ir šilumą. Makedonijos istorija ir visos šalies kultūra bene labiausiai atsiskleidė didingame mieste Skopje. Čia įspūdingo Vodno kalno slėnyje įsikūrusios sostinės pastatai, meno kūriniai (mieste labai daug milžiniško dydžio Antikos tematikos monumentų) byloja apie istoriją, skaudžius tautos sukrėtimus, išgyvenimus ir šiandienos politines realijas.
Projekto parnerių Makedonijos, Lenkijos ir Rumunijos šalių vėliavos Lietuvoje, Plungės Senamiesčio mokykloje, suplevėsavo ankstyvą 2017-ųjų pavasarį, kovo 20–24 dienomis.
Mokyklos bendruomenė su projekto koordinatore, direktoriaus pavaduotoja ugdymui Sandra Jankauskiene, projekto vadovėmis B. Uthne ir R. Paulikiene kruopščiai pasirengė darbui: aktyviai ir noriai organizavo pamokas netradicinėse erdvėse, įtraukė į šią veiklą mokinių tėvelius ir šiuolaikiškai mąstančius bei dirbančius mokyklos mokytojus.
Plungės Senamiesčio mokykloje tą pavasarį vyko įdomus ir novatoriškas darbas. Su šalimis partnerėmis plungiškius vienijo bendras tikslas – ugdyti mokinius netradicinėje aplinkoje.
Kaip pasakojo S. Jankauskienė, Senamiesčio mokyklos mokytojai savo mokiniams organizavo ne vieną pamoką už mokyklos sienų: ugdymo procesas buvo vykdomas Plungės viešojoje miesto bibliotekoje, Žemaičių dailės muziejuje, kultūros centre, žemaitiškoje sodyboje Plateliuose, Robotikos centre Klaipėdoje ir net drabužių parduotuvėje.
Projekto vadovė, lietuvių kalbos mokytoja R. Paulikienė sakė, kad pirmąją viešnagės dieną, po džiugios projekto atidarymo ceremonijos, svečiai bei Senamiesčio mokiniai buvo pakviesti į integruotą lietuvių kalbos ir muzikos pamoką „Kalba gimtoji lūposna įdėta“ (ją vedė R. Paulikienė ir L. Domarkienė). Nors projekto idėja – organizuoti kuo daugiau pamokų ne mokyklos erdvėje, apsispręsta pirmąją pamoką vesti būtent mokyklos lietuvių kalbos kabinete. Taip projekto partneriams, pasak mokytojos, buvo parodytas ugdymo įstaigos svetingumas, išskirtinumas, o lietuvių kalbos skambumas, liaudies dainos sodrumas, tautinio žemaičių kostiumo spalvingumas (mokytojos pamokoje vilkėjo tautinius drabužius) projekto dalyvius sutelkė pačioms įdomiausioms veikloms jau už mokyklos sienų.
Pirmoji svečių viešnagės diena buvo turtinga įspūdžių ir gerų emocijų: svečiams pristatyta mokykla, jos muziejuje – daug istorijos fragmentų; susipažinta su mokytojais, išklausyta svečių prisistatymų, apsilankyta Savivaldybėje ir Šv. Jono Krikštytojo bažnyčioje.
„Vakare mokyklos valgyklos stalai lūžo nuo žemaičių tradicinių patiekalų (už stalų turtingumą nuoširdžiai dėkota mokinių tėveliams), o aktų salėje buvo trypiami ne tik lietuvių liaudies, bet ir egzotiški makedoniečių ir rumunų, ritmingi lenkų liaudies šokiai“, – gražiais prisiminimais dalijosi R. Paulikienė.
Projekto partnerių susitikimo metu Senamiesčio mokyklos mokytojai (S. Jankauskienė, B. Uthne, L. Bulavienė, D. Laurinaitienė, L. Domarkienė, L. Oželienė, J. Griškus, R. Sodienė, D. Mikalauskas, A. Čiulčinskienė, R. Paulikienė) vedė daugiau kaip dešimt integruotų pamokų įvairiose mokyklos erdvėse ir už jos ribų. Mokiniai istorijos, geografijos, meno žinių pasisėmė vykdydami veiklas Plungės parke, Žemaičių dailės muziejuje, viešojoje bibliotekoje-laikrodinėje. Platelių dvaro svirnas, Šaltojo karo muziejus projekto organizatorėms pasirodė tinkamiausios erdvės etnologijos, technologijų ir istorijos pamokoms vesti. Pamokos kitose erdvėse atitiko visus metodinius reikalavimus: buvo išsikelti tikslai ir uždaviniai, vyko mokinių veikla, gautas rezultatas ir grįžtamasis ryšys, skirta laiko refleksijai, – tad jų, kaip pabrėžė viena iš projekto vadovių R. Paulikienė, nederėtų painioti su paprasčiausia edukacine išvyka ar ekskursija. Be to, visos pamokos vyko anglų kalba: ir svečiai, ir mūsų mokyklos mokiniai į minėtų mokomųjų dalykų žinias galėjo gilinti užsienio kalba. Tai – nemenkas iššūkis tiek savo dalyką dėstantiems mokytojams, tiek mokiniams.
Įvairūs edukaciniai užsiėmimai vyko ir Klaipėdos universiteto Biologijos ir mikrobiologijos laboratorijose bei Gamtos muziejuje. Čia netradicinėje aplinkoje vestas gamtos mokslų (biologijos, fizikos, chemijos) pamokos devintų klasių mokiniams.
Labai įdomu buvo teorinio-praktinio užsiėmimo „Sveiki atvykę į gyvybės mikropasaulį“ metu. Dirbant laboratorijoje, reikėjo laikytis saugaus darbo taisyklių: užsivilkti chalatus ir mūvėti gumines pirštines, baigus darbą, nusiplauti rankas, kad neišsineštų bakterijų ar kitų mikroorganizmų. Patys mokiniai augino bakterijų kolonas, jas stebėjo pro mikroskopus ir turėjo progą nustatyti, kur jų užaugo gausiausiai. Pasirodo, kad nešvariausia vieta – kompiuterio klaviatūra.
Gamtos muziejuje vykusios paskaitos-praktinio užsiėmimo „Lietuvos paukščių ir žinduolių įvairovė“ metu mokiniai supažindinti su Lietuvoje sutinkamais paukščiais. Vaikai iš arti pamatė paukščius, klausėsi jų čiulbėjimo. Taip pat išvydo vienintelius skraidančius žinduolius – šikšnosparnius.
Užsiėmimo „Baltijos jūra: tai, kas įdomu“ metu mokiniai sužinojo apie jūrą, jos dugno gyvūnus ir kitus jiems rūpimus dalykus.
Projekto parteriai turėjo galimybę pasidžiaugti ir Palangos botanikos parku, pasiklausyti Baltijos bangų mūšos, Gintaro muziejuje pasisemti neįkainojamos informacijos; Klaipėdos miesto istorija svečiams ir mūsų mokiniams atsivėrė vaikščiojant po senamiestį, o Kalvystės muziejaus dirbtuvėse nusikaldintais lietuviško žalvario žiedeliais šiandien puikuojasi Makedonijos, Lenkijos ir Rumunijos mokinės ir mokytojos.
Projekto „Mokymasis netradicinėje aplinkoje“ susitikimo Lietuvoje programa įvykdyta, tikslai įgyvendinti – daug dirbta, daug patirties pasisemta.
Ir pradinių klasių mokiniai neliko nepastebėti. Jie taip pat buvo įtraukti į projekto įgyvendinimo veiklą. Pernai, gegužės mėnesį, 3c klasės mokiniai kūno kultūros pamoką praleido baseine. Vaikai ne tik mokėsi plaukti, nardyti ar žaisti įvairius žaidimus, bet ir sužinojo, kuo vanduo ir plaukimas naudingi sveikatai.
Daug naudos buvo ir tiems, kurie moka plaukti, ir tiems, kurie tik pradėjo laisvai jaustis vandenyje. Sunku perduoti žodžiais džiaugsmą, kurį vaikai patyrė baseine.
Balandžio 24 dieną Senamiesčio mokykloje šalia Lietuvos antrąkart suplevėsavo Lenkijos, Makedonijos ir Rumunijos vėliavos – tarptautine konferencija „Mokymas(-is) netradicinėje aplinkoje“ buvo vainikuotas Erasmus+ K2 veiksmo strateginis tarpmokyklinis projektas. Konferencijoje patirtimi dalijosi ne tik viešnios iš užsienio, Senamiesčio mokyklos mokytojos – renginys įdomus pasirodė ir Kulių gimnazijos, Kretingos VšĮ Pranciškonų gimnazijos pedagogams. Jie irgi skleidė gerąją patirtį. Konferencijoje pranešimus skaitė ne vien mokytojai – buvo labai įdomu išgirsti ir tėvelių mintis, kokios naudos vaikams per dvejus metus davė projektas. ŽNP specialistė pakvietė auklėtojus dažniau su klasėmis atvykti į Platelius ir dalyvauti edukacinėse programose. Juk bendravimas ir bendradarbiavimas ne tik plečia akiratį, bet suteikia ir daug žinių.
Įgyvendinant šį projektą, visi užsiėmimai, edukacijos, pamokos, organizuoti netradicinėje aplinkoje, prabėgo greitai ir buvo labai naudingi, nes mokiniai turėjo galimybę ne tik įgyti naujų žinių, bet ir tobulinti praktinius gebėjimus bei įvertinti mokslo naudą kasdieniame gyvenime.
Parengta pagal mokytojos Rūtos Paulikienės medžiagą
Nuotraukoje: Projekto „Mokymasis netradicinėje aplinkoje“ pirmas partnerių susitikimas Makedonijoje.